Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    satta betyg gäller, i Sverige, tillsvidare; man behöver inte läsa om kurser i vilka man redan har godkända betyg. Du kan ta in betygen du fått ett av gymnasiets program in i examensbevis från ett annat gymnasieprogram men... om du hoppar över någon eller några kurser när du börjar läsa på ett nytt gymnasieprogram, då läser du på deltid och med det inte har rätt till studiebidraget/studiehjälpen från CSN.
    Du kan fråga på din nya skola om de kan på dina "håltimmar" ge dig möjlighet att läsa andra (nya för dig) kurser, så att du läser på heltid (om det är viktigt för dig att ha rätt till studiebidraget/studiehjälpen från CSN.
    I fall din skola inte kan, på dina "håltimmar", ge dig möjlighet att läsa andra (nya för dig) kurser, i så fall har du rätt att läsa om samma kurser som du redan har godkända betyg i, även om du har A i kurserna och med det inte kan höja dina betyg (därför att du, som gymnasieelev, har rätt att läsa på heltid). Prata om det med SYV-en på ditt nya gymnasieprogram, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare