Marie
    Hej!
    Jag vill lära mig persiska och undrar om det finns en gratis kurs på komvux
    • Anna : Har du frågat på komvux i den kommunen där du är folkbokförd?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,

    komvux är det varje kommun som ansvarar för att ge utbilnding till sina egna invånade, det vill säga till personer som är folkbokförda i just den kommunen.
    Komvux i din kommun kan låta dig läsa på komvux i en annan kommun, om de bedömer att det är "nödvändigt" och om den utbildning du vill läsa ej finns inom komvux i din kommun, men finns på komvux i en annan kommun.
    Kika gärna på din kommuns hemsida och i fall det ej står vad för utbildningar på komvux i din kommun som finns, kan du ställa en direkt fråga till personal på komuvx - via telefon, mail eller besöka dem personligen och prata med dem. Ofta finns det drop-in tider.

    Komvux kan också köpa en kurs till dig på en gymnasieskola eller hos en privat utbildningsanordnare; återigen om de bedömer att "det behövs" och om de har råd.
    Om lärare finns som kan undervisa i persiska - är också en mycket viktig "faktor"; finns det ingen lärare, kan man inte få undervisning. På distans - mot en annan stad kan man med dagens tekniska lösningar alltid läsa... just vad det gäller de tekniska möjligheter; men återigen är det även andra frågor som är viktiga: lärarkapacitet och om komvux i din kommun har råd att betala för att du ska få undervisning.

    Vi har uppgifter om att I GR (Göteborgs regionen) får alla gymnasieskolor (kommunala och fristående) ansöka om att deras elever deltar i "det gemensamma gymnasiet" där kurser i ca 70 språk kan erbjudas via Språkcentrum, och att det erbjuds bl a kurser i Persiska 3, 4 och 5 och Modersmål /persiska/ 1 och 2, vilket måste betyda att de i alla fall har en lärare som kan undervisa.
    Du kan be komvux i din kommun kontakta Språkcentrum i Göteborg - om din komvux kan tänka sig att köpa undervisning för dig på Språkcentrum.