elin
    Hej!

    Jag undrar några saker angående min behörighet till en yh-utbildnind. Det är nämligen så att jag vill söka visuel merchendiser/butikskommunikatör till hösten men är rädd för att jag inte har behörighet. Jag gick ut med fyra stycken IGn i gymnasiet (matte B, engelska B, organisation och ledarskap och företagsekonomi A, vet inte vad dessa kurser heter i det nya skolsystemet). I resterande ämnen har jag VGn och MVGn.

    Jag vet att jag inte har behörighet då jag inte når upp till 2250 poäng, utan att jag måste läsa upp ett ämne, vilket jag tänkte göra i slutet på maj. Jag har sökt till komvux för att läsa upp organisation och ledarskap.
    Det konstiga är att den kursen jag läste på Bromma gymnasium var 50 poäng men på komvux finns det bara 100 poängs kurser att läsa, varför är det så och hur påverkar det mina betyg?
    Sen har jag ännu en fråga och det gäller Engelska B, vilket idag heter engelska 6?
    Stämmer det att man inte grundläggande behörighet om man inte har godkänt i det?
    När jag gick gymnasiet var det ett krav att ha godkänt i matte, engelska och svenska, men endast i A-kurserna.

    Vill verkligen kunna söka kursen så om detta vore fallet skulle det vara otroligt tråkigt.

    Mvh Elin Lindblad

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du hittat en utbildning som du vill gå!! Det är ju så att gymnasiet har genomgått en reform som bland annat innebar att man bytte ut kurser. Vissa av de kurser som du gått har även utökat i omfång och blivit 100 poängskurser istället för 50 poängskurser.

    Det är riktigt att du behöver läsa upp kurser så du inte har mer än 250 kurspoäng IG. Eftersom du läste efter gamla systemet så finns inget krav på godkänt i Engelska B.

    Jag tycker du bokar en tid med Syv på Komvux för att reda ut vilka kurser du behöver läsa. Du kan nämligen inte längre läsa gamla kurser - du kan bara göra prövningar i dessa. Så du behöver reda ut vad som passar just dig bäst. /Lena, Syv