Daniel

    Hej. Jag är 43 år och har nu sökt till högskola för första gången i mitt liv och undrar nu om jag kommer att vara behörig. Jag gjorde högskoleprovet 2021 och fick ett ok resultat. 2005 pluggade jag upp vissa betyg från gymnasiet och har sammantaget alla ämnen som behövs för grundläggande behörighet. Jag ser dock att det står att samlat betygsdokument inte gäller. Betyder det att inga betyg från ett samlat betygsdokument räknas in när man räknar mina sammanlagda gymnasiepoäng? En annan sak som gått mig förbi är dom 2250 poäng som krävs. Plötsligt blir jag osäker på om jag kommer komma in överhuvudtaget. Eller är det som så att högskoleprovsresultatet i sig räcker för att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    högskoleprovet har inte med behörighet att göra. Högskoleprovet befriar inte från kraven på grundläggande och på särskild behörighet. Högskoleprovet placerar dig - för konkurrens - i HP-urvalet. I varje ny urvalsgrupp har du en ny chans att bli antagen, därför är det bra att prövas i flera urvalsgrupper.
    Mitt råd är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med alla dina gymnasiala betyg till mötet med SYV-en på komvux. Om ni kommer fram till att du idag saknar grundläggande behörighet, kan du direkt ansöka om kurser som du behöver läsa för att få grundläggande behörighet. Du måste göra anmälan inom anmälningsperioden (som våren 2023 - för universitetsutbildningar i Sverige - blir sista dagen 17 april 2023) men sedan kan du komplettera med betyg t o m 21 juni 2023. Du kan hinna ta ut ett Slutbetyg från komvux innan 21 juni 2023, men snabba på nu! Ta kontakt med komvux snarast!
    Ett annat sätt är att du påvisar grundläggande behörighet genom några få gymnasiala kurser + 3-årig arbetslivserfarenhet (brukar kallas för "reell kompetens" eller "en annan väg"). Var god läs information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg Du måste även i det fallet ha godkända betyg i alla kurser som krävs för särskild behörighet. Och du kommer prövas endast i HP-urvalet (detta för att man kan inte, får inte, räkna meritvärde på ofullständiga gymnasiala betyg). Det är mer fördelaktigt för dig att hinna ta ut ett slutbetyg från komvux innan 21 juni 2023 och ladda upp slutbetyget på din inloggning till www.antagning.se (för att du i så fall kommer prövas även i Betygsurvalet, och inte endast i HP-urvalet).

    Studie- och yrkesvägledare