Stevebek

    Hej Jag vill läsa Psykoterapeut men jag har inte gymexamen och nu läser jag yrkesutbildningen Barnskötare på Komvux och tänkte ta yrkesexamen till slutt. Kan det räknas som grundläggande behörighet sen? Vilka kurser behöver jag läsa till förutom särskilda behörighet? Vilka väger har jag? Kommer jag hinna? Tror att snart gäller det nya regler för att komma in för oss som har ej gymexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om yrket Psykoterapeut inklusive vilken utbildning som krävs se framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Psykoterapeutprogrammet är en påbyggnadsutbildning. I grunden måste man ha examen i något "människovårdande yrke", alltså vara utbildad t.ex Läkare, Psykolog eller Socionom. Alla de grundutbildningar som man (först) måste skaffa sig, innan man kan försöka gå vidare mot yrket psykoterapeut, ligger, i Sverige, på högskole-universitetsnivå och därför krävs det alltid Grundläggande behörighet. Men det krävs också Särskild behörighet - t.ex kräver läkarprogrammet godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Utbildningar till Psykolog och Socionom kräver att man har godkända betyg i samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2) samt i matematik 2 (2a eller 2b eller 2c).
    Det kan inte uteslutas att man även med utbildningen till Sjuksköterska eller Arbetsterapeut ska kunna komma in på psykoterapeutprogrammet. Även utbildningarna  Sjuksköterska och Arbetsterapeut ligger i Sverige på högskole-universitetsnivå och därför krävs det Grundläggande behörighet och Särskild behörighet i form av godkända betyg i samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2) samt i matematik 2 (2a eller 2b eller 2c) samt i kursen naturkunskap 2.
    Du måste bestämma dig vilken grundutbildning inför psykoterapeutprogrammet som du vill bli behörig till (därför att de utbildningar kräver Olika kurser för Särskild behörighet - se ovan).
    För grundläggande behörighet: ta ut examen från komvux, t.ex Yrkesexamen men inom den inkludera godkända betyg i kurserna svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6. Yrkesexamen från gymnasiet eller från komvux ger Grundläggande behörighet om man har godkända betyg i kurserna svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i kursen engelska 6.
    Ett annat sätt att uppnå grundläggande behörighet ligger via 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända betyg i gymnasiala kurser, se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg men tänk på att du måste ha godkända betyg i kurser som krävs för Särskild behörighet och att du, för konkurrens måste även göra högskoleprovet (för att i fall man är grundläggande behörig endast genom "reell kompetens"/en annan väg, då har man ingenting att konkurrera om universitetsplats med (för att meritvärde får ej räknas ut på ofullständiga gymnasiala betyg).
    På din fråga om du kommer att "hinna" kan jag inte svara... Jag förstår inte exakt vad du frågar om när du undrar om du kommer att "hinna".

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stevebek :

      Jag vet att man behöver särskilda behörighet också och mitt fråga var att om jag behöver läsa fler gym kurser än det så som religion,historia osv. för att få ihop 2400 gym påäng. Eller räcker det bara med yrkesexamen + särskilda behörighet för att komma in till högskola programmet till exempel? Yrket jag läser till innehåller bara 1500 påäng + svenska 300+ engelska 200 påäng räcker för att bli grundläggande behörig?

    • Milla :

      För Examensbevis från komvux behöver du ha betygen i 2400 gymnasiala poäng (av dem får du ta int max 150 poäng betygsatta med F-betyg). Fördelaktigt att inte ha F-betygen i sitt examensbevis. Vad gäller antal poäng så 1.500 + 300 + 200 är 2.000 poäng och du behöver 2400 poäng. Du måste bland de 2400 poängen även ha 100p.gymnasiearbete eller komvuxarbete med godkänt betyg. Planering mot examensbevis på komvux råder vi att du gör tillsammans med SYV på komvux. Det är fördelaktigt för dig att inom 2400poängen inkludera även de kurser som krävs för särskild behörighet till just Din eftergymnasial utbildning (och vilka kurser det är beror helt och hållet på vilken utbildning du vill gå efter gymnasiet).