Damir
    Hej!

    Skulle vara ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig att spåna på diverse alternativ för elev som är rullstolsburen, men intresserad av träning och hälsa.
    Denna elev har som mål att jobba som PT.
    Jag förstår att det kan vara begränsade möjligheter för en rullstolsburen person, men det måste finnas anpassningar som erbjuder något liknande?

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

    /Grundsyv Perstorp
    • SYV-besökare : Tips: Vård och omsorgsprogrammet på Praktiska Gymnasiet i Ystad: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-ystad
    • Daniel : Tips: en idrottslärare kan vara bra att rådfråga, och också kanske de som anställer PT och fråga även habiliteringsavdelning vid ett sjukhus.

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Merim, mitt första förslag är att ni tar kontakt med Specialpedagogiska Skolmyndigheten>>>.

    Mitt andra förslag är att ni tar kontakt med alla de gymnasieskolor där eleven kan tänka sig att vilja läsa och även med antagningskansliet där eleven "tillhör". Om jag inte misstar mig - hör Perstorp till antagningskansliet i Helsingborg>>>.

    "Personlig tränare" kan erbjudas som profil - oftast på Barn- och fritidsprogrammet, men även Vård- och omsorgsprogrammet kan vara ett mycket bra program att läsa om man senare vill bli Personlig tränare>>.

    Jag ska göra lite förfrågningar och samråda med kollegorna och vi ska försöka komma med några förslag. Men vänta inte med att ta kontakt (enligt mitt förslag ovan) och även kurator och sjuksköterska samt skolläkare kan i detta fallet komma med värdefulla tips/råd/förslag - så prata gärna även med dem.

    Hörs!

    SYV

    tips - kika på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - undervisning på distans. Tyvärr finns det bara några få Högskoleförberedande program. Men om eleven läser där på distans och kombinerar det med att träna på gym på sin fritid och genom Gymmet komma in i deras "steg"-utbildningar för personliga tränare /tyvärr är det ofta så att man själv måste bekosta de utbildningar, men kanske hemkommunen kan hjälpa till och betala helt eller delvis för de utbildningar? det får vi hoppas/ - då kan en kombination av en "allmän gymnasiekompetens" + specifika riktade PT-utbildningar via gym-tränings-verksamhet kan bli en vinnande kombination.

    Hej,

    Ystad Gymnasium>> har Barn- och fritidsprogrammet med inriktningen Fritid och hälsa. Inom den inriktningen kan man välja yrkesutgång Personlig tränare och har alltså möjlighet att bli anställd som det direkt efter gymnasiet. Man kan läsa mer om BF på Ystad Gymnasium här>>.

    Att eleven är rullstolsburen ska inte ha någon inverkan på om eleven kan gå här eller inte. Vi anpassar lokaler och undervisning efter elevens behov, så långt det är möjligt. Vad eleven dock måste tänka på är att programmet och inriktningen innehåller mycket aktiviteter, men om eleven är rörlig för övrigt ska det nog inte innebära några problem. :)

    Utbildning till Personlig tränare brukar annars vara en privat utbildning som kostar en del. Kompletterande utbildningar händer det att arbetsgivare, tex gym, skickar anställda personliga tränare till.

    Vi kommer inte att ha fler öppna hus hos oss i vår, men eleven är välkommen att boka en dag att komma och skugga. Inom kort kommer nya tider att läggas ut på denna länken>>.

    Vänliga hälsningar

    från Studie- och yrkesvägledare på Ystad gymnasium>>

    Hej!
    Jag vill tipsa om RIG, Riksidrottsgymnasiet för rörelsehindrade i Kristianstad.

    https://www.kristianstad.se/sv/barn-och-utbildning/gymnasieskola/gymnasieskolor/riksgymnasiet/

    Daniel SYV

    Hej,

    Fria-laroverken-i-malmö>> hälsar att de har BF med inriktning fritid och hälsa och där har de en rullstolsbunden elev som tar studenten i juni .Det är den andra som varit rullstolsbunden på det programmet och det har fungerat utmärkt.
    Skolan>> är handikappanpassad så det är inga problem.
    ***

    Jag vill också tipsa om att Fria Läroverken i Malmö bjuder den 26 april 2017 på Öppet hus.
    Studie- och yrkesvägledare Daniel

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej !

    Helsingborgs Sportgymnasium>> har barn- och fritidsprogrammet, inriktning Fritid och hälsa. Där väljer man antingen yrkesutgången personlig tränare eller fritidscoach (fritidsledare).

    Helsingborgs Sportgymnasium är en liten skola, ca 85 elever med ganska små lokaler men det är klart att en rullstolsburen elev ska kunna studera här. Blir det aktuellt så får skola anpassa lokalerna så att de blir funktionella.

    Skolans profil är kampsport och där kampsportsträningen utövas kan det vara svårt att använda sig av rullstol. Men om man utgår från att eleven har ett stort idrottsintresse och är van att anta olika former av utmaningar, så går det säkert att hitta lösningar....

    Helsingborgs Sportgymnasium har inte fler informationsmöten den här terminen men eleven är varmt välkommen att besöka skolan en dag. Lättast är att mejla [email protected]  eller kontakta skolan på tel.nr 042-294254.

    Med vänlig hälsning från Rektor på Helsingborgs Sportgymnasium>>