Maakku
    Jag går i gymnasiet åk 2 och kan inte svenska mycket bra. Jag också har dyslexi som gör det svårt att studera på svenska. I min nuvarande skola har jag satt att betyg som D-E räcker till mig men mina lärare kan verkligen inte acceptera det. Så är jag mycket stressad och tänker att jag måste byta till en skola där man kan bättre förstå min målsättning. Ocksa känner jag inte bra när alla andra elever gör bättre än jag. Jag vill bara få högskolbehörighet och jag kan förbättra mina betyg senare. Jag vill inte sluta mina studier men jag orkar inte så här. Hur hittar jag ett gymnasium i Stockholm som skulle säga att det är helt OK att få D-E?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, vilket program och inriktning går du på? Känner du till individuellt alternativ på introduktionsprogrammen? Om du vill lära dig bättre svenska kanske du skulle kunna ta ett års uppehåll på ditt program och läsa enbart svenska på IM? Vad vill du läsa på högskolan och vad skall du men högskolebehörigheten i fall betygen inte räcker till för att komma in? Utan att få svar på mina frågor, är det omöjligt för mig att svara på dina. Med vänlig hälsning, Mikael
    Hej igen! Om du går på SA och tycker det är för svårt, se om du kan byta till Handels- och administrationsprogrammet. Att hitta en skola som ställer lägre krav på ett högskoleförberedande program kan bli svårt och satsar man på betyget E, kan man missa och få F i stället. Du kan be om samtal med rektor på ditt program för att förklara din situation och din målsättning. Rektor kan också hjälpa dig att byta till HA eller har kanske ett annat förslag. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Mitt program är SABET. Jag skulle vilja bara bli klar med gymnasiet så fort som möjligt och sen kanske förbättra mina språk kunskaper utomlands och få bättre betyg och sen se till vad det räcker till.
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar nu.
    • Liselotte : Undrar vilket språk du vill förbättra dig i? Om det är svenska är det bäst att göra det i Sverige och tänk också på att vår förmåga att lära sig språk är mycket beroende av åldern! Det är så mycket lättare att lära sig språk när man är ung! Det går mycket snabbare och lättare och resultat blir bättre! Planera därför just SPRÅKstudier snarast -det är mitt råd till dig. L.