Susanna

    Hej! Jag går just nu i ettan (fast jag är 02a) och detta läsår har varit väldigt tufft för mig psykiskt. både för att min klass och mina lärare suger men också för att jag har väldigt svårt för att plugga, komma ihåg saker, koncentrera och uttrycka mig ibland så jag har flera F i bland annat matte och svenska. jag är också väldigt blyg så jag har svårt för att fråga om hjälp. jag går i SAMSAM, ska egentligen börja SAMBET i höst, men eftersom jag inte har bra betyg tror jag att jag måste gå om ettan och funderar även på att kanske byta linje till ekonomi eller teknik. Om jag går om vill jag även börja en ny skola eftersom jag tycker det skulle vara pinsamt att gå om och fortsätta i samma skola, men vill heller verkligen INTE gå introduktionsprogram.... problemet är att jag tror det är försent att ansöka till en ny gymnasieskola. förra året var sista datumet att söka runt februari och insåg att det är samma i år också. Tänkte inte på detta förut så har nu väldigt mycket ångest över hela situationen. Vet inte vad jag ska göra och har så mycket ångest att jag knappt kan sova om nätterna även fast folk säger till mig att jag är ung och har tid på mig så känns det för mig som att hela min framtid är förstörd. Snälla hjälp mig, väldigt tacksam för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Susanna,
    jag råder dig Snarast möjligt ta kontakt både med Kurator, SYV och kanske även med Rektor /ännu bättre är om även dina vårdnadshavare blir "inblandade" och hjälper dig/. Du är ännu inte myndig och dina vårdnadshavare kommer ändå bli involverade - om du ska byta skola... så är det lika bra /eller Bättre/ om de kommer in i processen på ett tidigt stadium.

    Om du har eller kan få Intyg från läkare eller en psykolog - om att du mår dåligt (eller om Kurator - kanske räcker det - kan skriva ett utlåtande om att du mår så pass dåligt att det finns anledning att göra Undantag från reglerna och ta emot en "sen ansökan" som om det vore en vanlig ansökan - till gymnasiet, till åk1 till hösten).
    *******
    Det är jättesynd att du ej kom på att du vill söka om - innan sista dagen i Omvalsperioden! Men vi kan inte gå tillbaka i tiden, så vi får fundera på vad du kan göra nu.

    Prata med personal på din skola - och återkom, berätta vad de sa till dig.
    Vänligen
    Julia syv

    hej igen, vi fick nu svar från Skolslussen (som finns till för ungdomar folkbokförda i Stockholm som ej har någon gymnasieplats); deras svar lyder som följer, var god läs nedan:

    Som utskriven från gymnasieskolan, kan eleven ta kontakt med
    Skolslussen tel 08-508 34 802 alternativt fylla i en blankett för sen gymnasieansökan som finns på www.gyantagningen.se

    hej igen,
    jag har nu fått tips om att du kan själv vända dig till gyantagningen - antagningskansliet för gymnasieansökan i Stockholm... även om du exempelvis ej får hjälp någonstans... och skriva Vilken skola du vill söka till och förklarar VARFÖR DU MISSADE HELA VAL- OCH OMVALSPERIODER (omvalsperioden i Storstockholm varade t o m 15 maj). Bra om du kan bifoga Intyg från läkare eller en psykolog; alt utlåtande från kurator. Har du inte intyg att bifoga, beskriv med egna ord hur det ligger till och varför du missade söka i tid. Skicka ditt mail till [email protected]
    Vänliga hälsningar & LYCKA TILL!

    Daniel SYV

    Hej Susanna,

    vi ställde din fråga till Skolslussen och fick följande svar:

    att specialpedagog/samordnare uppmanar dig att komma in med en försenad ansökan före den 8 juni, och att välja många alternativ och inte bara i innerstaden. Du kommer i så fall att vara med i den första reservantagningen, besked från första reservantagningen skickas ut 30 juli.

    Med vänlig hälsning
    D: