Lisa
    Jag går mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur-natur och måste välja ett ämne för gymnasiearbetet. Jag är intresserad av att skriva om cancer, men vet inte vilken frågeställning jag ska ha. Jag tänkte först på olika behandlingar och dess biverkningar. Har ni några tips på vad man kan ha som frågeställning?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    SYV är inte lärare eller handledare i GA, så vi kan ge tips som "vem som helst" som t.ex dina kompisar, eller det du kan hitta på "nätet"... :) Du måste få OK från din GA-handledare på skolan för både temat och för frågeställningen.
    Som icke-expert kan jag tipsa om frågeställningar:
    - Behandling av biverkningar av cancer-behandlingar: kan man på förhand förutse vilka biverkningar just den här patienten troligtvis kommer att drabbas av och kan man på förhand anpassa behandling så att det blir så få och lindriga biverkningar som möjligt?
    - Vilken information får patienter inför cancer-behandlingar? är den tillräcklig? är den anpassad till de individuella förutsättningar eller är det samma info som alla får, oavsett ålder, cancer-typ mm.? Kan ngt göras bättre och hur i så fall?
    - Kan man få fram cancer-behandlingar som är biverkningsfria? Vad säger forskare om det? Vad tror du själv och varför tror du det? Motivera med vetenskapliga rön.