Ida
    Hej!
    Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.

    Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
    Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
    Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
    Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
    Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
    Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
    Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
    ******
    Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)

    Sammanfattning:
    om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
    men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.

    Frågor och svar taggade med 'engleskalärare' (2 st.)

    • Kevin

      Gymnasielärare/ämneslärare inom japanska och engelska?

      Hej! Jag älskar japanska och Engelska och jag undrar hur man gör med studierna. Min tanke är mest Hur man går vidare för att bli ämneslärare/gymnasielärare efter man har läst kandidat i japanska. Ämneslärare/gymnasielärare i sig är 5 år och Japanska i kandidat är 3 vilket blir 8 års studie...

      Julia: : Hej Kevin!Kandidatexamen med pedagogik och didaktik leder tyvärr inte till lärarlegitimationen. I grunden för lärarlegitimationen ligger Lärarexamen. Det är skolverket som... Läs hela svaret
    • Hanna

      Jobba som lärare eller logoped utomlands?

      Hej, Jag funderar på att antingen bli logoped eller lärare. Men jag tror också att jag kommer flytta utomlands i framtiden och undrar därför om det går att jobba utomlands med en av dessa yrken? Speciellt som logoped? Hur gör man med språket då? Om jag har möjligheten att tala engelska (i...

      Julia: : Hej Hanna,olika länder har olika regler angående vilka krav som ställs på att få jobba inom olika yrken.Det vi vet är att det är lättare att inom EU få lov att jobba... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga