Hej Simon! Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället. Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form. Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap. Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
Frågor och svar taggade med 'jämföra högskoleutbildningar med varandra' (4 st.)
Hej, Om man ska läsa journalistik spelar det någon roll var man gör det, för att få jobb. Exempelvis är det en skillnad att studera på södertörn eller uppsala?
Milla : :
Hej!Journalist och andra yrken inom journalistik (som t.ex Radiopratare) är i Sverige icke-reglerade; det betyder att varje arbetsgivare bestämmer fritt vem hen anställer och det är... Läs hela svaret
Under de senaste dagarna har jag verkligen tänkt genom vad jag tycker är kul och givande. Jag kom fram till att det är design och programmering. Jag kan inte programmera och tycker inte om den särskilt mycket men jag tycker den är väldigt givande. Finns det ett...
Anna: :
Hej Ene, läs gärna information om utbildningar på utbildningarnas egna webbplatser. Och om du vet vilka lärosäten du vill läsa på - kan du vända... Läs hela svaret
Hej syv jag vill veta skillnaden mellan statsvetenskap programmet (Politices kandidatprogram) och Ippe folkhögskolan väst som är en kandidat program, jag har förstått är att bägge programmen handlar om politik men vad är de för stora skillnader...
Julia: :
Hej Sara!på folkhögskolan kan man inte läsa kandidatprogrammet. Kandidatprogrammen är högskole-/Universitetsutbildningar, ej folkhögskoleutbildningar.Om du vill... Läs hela svaret
Hej! Jag kollar lite på programmen internationella ekonomprogrammet och ekonomie kandidatprogram och undrar vad den största skillnaden är mellan dessa program.
Peter: :
Hej Hanna!du får gärna kontakta studievägledare som jobbar på just de programmen (de är experter på utbildningar som ges "hos dem", alltså på deras institutioner) men... Läs hela svaret