Elev

    Under de senaste dagarna har jag verkligen tänkt genom vad jag tycker är kul och givande. Jag kom fram till att det är design och programmering. Jag kan inte programmera och tycker inte om den särskilt mycket men jag tycker den är väldigt givande. Finns det ett program med mycket design och programmering? Design och produktframtagning på KTH har bara lite programmering och design. Datateknik är bara programmering och inget design. Jag övertänker allt och är typ deprimerad över universitetsansökan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,
     läs gärna information om utbildningar på utbildningarnas egna webbplatser. Och om du vet vilka lärosäten du vill läsa på - kan du vända dig till studievägledningen på just de lärosäten. Det finns tusentals högskole-universitetsutbildningar och en allmän studie- och yrkesvägledare kan inte detaljer kring innehåll i alla dem. FRåGA SYV specialiserar sig inte på universitets-utbildningar inom design och/eller programmering; vi är allmänna studie- och yrkesvägledare. Vi kan t.ex förklara skillnader mellan akademiska utbildningar och utbildningar inom yrkeshögskola. Vi kan också ge "allmänna råd" - t.ex om man är mycket osäker kring eftergymnasiala studier, så kan man faktiskt försöka skaffa sig mer arbetslivs- och livserfarenhet innan man ger sig in i långa studier. Du är fortfarande mycket ung och dina intressen och mål i livet kan förändras ganska mycket. Det blir tråkigt om du läser en lång utbildning och kommer sedan fram till att det var inte det som du skulle satsa på.
    Antal veckor med studiemedel är begränsat; man har ofta inte råd att läsa hur länge som helst. Så, om du inte är ganska säker på vad du vill söka för utbildning, sök kanske jobb i stället (i alla fall just nu) och senare, om ett eller ett par år så kanske du blir mer säker på vad du vill plugga!
    Men om du vet att du vill plugga på universitetet redan till hösten - sök svar om innehåll i olika universitetsutbildningar hos de som jobbar just på de utbildningar för att de är experter på sina egna utbildningar. Väldigt ofta står det ganska mycket på utbildningens egen hemsida; det finns också ganska ofta uppgifter om kontaktpersoner och studerande ambassadörer.