lorax
    Hej, jag ska skriva gymnasiearbete och olika lås på ytterdörren som t.ex olika smartlås. Men jag vet inte om detta är något man kan skriva ett gymnasiearbete om, blir det för kort?? och vad kan jag ens ha för frågeställningar?? Jag är jätte rädd för att inte kunna klara av mitt gymnasiearbete och min lärare som ska hjälpa med gymnasiearbetet är till ingen hjälp och vi är två veckor ifrån höstlovet och ingen i min klass har kunnat välja tema och frågeställningar eller ens kunnat börja skriva.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag är inte expert på lås, så du får ta det jag svarar här med "en nypa salt"... Jag tänker så här: om du beskriver de olika (helst alla) konstruktioner på smarta lås och förklarar ingående alla för- och nackdelar för varje sådant lås inklusive kostnaden för själva låset och för jobbet med installationen (för kunden är det ju viktigt vad de skulle kosta att köpa och installera olika lås för att välja det alternativet som passar just den kunden bäst) så lär det inte bli för kort; sedan kan du också försöka "uppfinna" ett ännu bättre lås ("försöka duger"! du kanske inte uppfinner det men du kan i alla fall berätta hur ett sådant (ännu bättre lås) skulle se ut och om du inte lyckas uppfinna det kan du förklara vad som är problemet, t.ex material som du vill använda i ditt lås är inte tillgänglig (t.ex kanske det finns även inom rymd-indutsti att få tag på...).
    Så, frågeställningarna blir i så fall:
    - hur set det bästa låset ut? finns det ett "bästa lås" eller är det olika "bästa lås" för olika kunder (i privat hem: lägenhet, villa, sommarstuga respektive inom Industri, t.ex lås på lagerlokaler, och för organisationer som t.ex myndigheter där många jobbar och alla anställda ska in och ut varje dag, men obehöriga "äga ej tillträde")?
    - är det dyraste låset alltid bäst?
    - vilka verktyg behöver låssmed för att installera olika lås? Finns det ett enda verktyg eller verktyg-sats som "täcker upp" installationer av olika typer av lås? Om inte - går det att skapa?
    - lås och larm? Beskriv lås som är svåra att bryta upp men som inte larmar respektive lås som kanske inte är så svårt att bryta upp men som larmar? Olika typer av larm - som tjuter... (bara) eller som tjuter och meddelar Securitas-bolag eller det tysta larmet som inte låter men meddelar lokalägaren och Securitas? Vad är att föredra i olika lokaler och varför?
    ***********
    Så, med tanke på att jag inte vet så mycket om lås, så får du, som sagt, ta mina förslag (ovan) med en stor "nypa salt".
    Det är däremot vet (i egenskap av studie- och yrkesvägledare) är att temat och frågeställningar för ditt gymnasiearbete bör godkännas av din handledare för gymnasiearbete. Om du vet vem din handledare är eller blir, råder jag dig skriva ihop Tema + några frågeställningar som du inom ditt gymnasiearbete vill besvara, visa denna skrivelse för din handledare för gymnasiearbete och be om att hen godkänner både tema och alla frågeställningar (och om hen inte kan göra det, så borde du få förklaring av handledaren ang.varför det är icke-passande tema och/eller frågeställningar och så får ni tillsammans komma fram till vad du ska ha för tema och frågeställningar).

    Studie- och yrkesvägledare