Lovisa
    Hej! Jag går Samhäll Media och går nu sista året och nu ska vi börja med gymnasiearbetet. Jag har inga idéer på vad jag ska skriva om eller göra, har ni förslag? Vi ska göra någon slags film och sedan skriva några sidor om frågeställningen vi valt. Är tom på idéer och behöver verkligen hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    studie- och yrkesvägledare är inte expert på gymnasiearbete (det är handledare för GA, lärare på gymnasiet som är det). Men SYV kan givetvis ha en åsikt om vad som skulle vara passande som tema för GA; dock måste tema Godkännas av handledare för GA (din handledare på din gymnasieskola). Det är mycket möjligt att handledaren tycker annorlunda mot vad SYV tycker och det är handledarens åsikt som gäller.

    Med det sagt, vill jag påtala att eftersom din utbildning (SA- inriktning Medier) handlar om att läsa sig att påverka genom olika kommunikationssätt, så kan jag råda att välja ett eller ett par kommunikationssätt, ex. text och foto - och göra en "affisch" eller "broschyr" eller en hemsida som handlar om ngt. samhällsfenomen eller någon organisations budskap; bara för att ta ett exempel - Årets julklapp 2018 - genom text/bilder - som du sätter ihop kan du ha som mål att Påverka konsumenterna att köpa just "årets julklapp" och inte ngt.annat. I Rapporten för GA förklarar du varför du valde just de bilderna (bra om du tar egna foton, men det kan också gå att använda Gratis bilder - obs! försäkra dig i så fall om att de är gratis! - som du hittar på webben) och hur du tänkte kring texten (formuleringar, retoriska "knep") - på vilket sätt utövar den påverkan på mottagaren/konsumenten.
    På liknande sätt kan du exempelvis välja att "propagera" emot köttkonsumtion; emot djurförsök i framtagning av smink; för flera fritidsgårdar för ungdomar eller för mindre klasser i skolorna och mindre barngrupper på förskolorna... det finns många samhällsfenomen som man kan ta ställning för- eller emot. Bra om du väljer ngt som du "brinner" för; alternativt kan du försöka hitta ngt. företag/organisation vars budskap du vill framhäva/förstärka (även om det kanske inte just "ditt speciella intresse").

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!
    Lycka till i ditt gymnasiearbete och i övriga studier!
    ANNA