Zambe

    så jag har haft sjukt mycket problem med mig själv mentalt på grund av skolan och grupptryck hitt och ditt. Jag vill bara fråga om jag inte klara t.ex 1:an pågrund av kursers är det kört då eller vad kan jag göra åt saken? (vi säger att jag INTE klarade omproven osv.) är det möjligt att fortfarande få jobb (Jag går fordonsprogramet) och jag ska nt ljuga, sedan allt som jag har gått igenom med i skolan har varit väldigt ointresant jag har förlorat två år pågrund av privata själ och fick aldrig tillräkligt bra med hjälp i grundskolan. Om jag nt skulle klara av att komma till två:an kan jag göra omval eller vad kan jag göra jag vill nt exakt gå med 06:or med i slutända kanske det är det ända valet jag har

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem!
    Jag förstår att det fanns orsaker till att du hade det svårt och inte fick tillräckligt många godkända betyg. Som gymnasieelev har du rätt att läsa vidare till år2 och 3 även om du inte får några godkända betyg från årskurs 1. Din skola kan inte tvinga dig gå om några kurser. Men du måste vara medveten om att du i så fall inte kommer uppnå kraven för examensbevis. Du kommer få ut Studiebevis om du går 3 år på ett nationellt program men inte får tillräckligt antal godkända betyg. Gör ditt bästa. Försök skaffa dig så bra kunskaper och så bra betyg du kan. "I värsta fall" får vi hoppas att du ändå bli anställningsbar, även om du inte får så många (och kanske inga alls) godkända betyg i gymnasiala kurser.
    Yrken inom "fordon" (förutom yrkesFörare där rätt klass giltigt körkort krävs) är inte reglerade. Det betyder att arbetsgivaren får fritt bestämma vem hen anställer.
    Titta på många olika yrken på www.framtid.se t.ex kan du börja med att titta på yrke/bilrekonditionerare
    Du kan söka sommarjobb och/eller extrajobb redan nu. Sommarjobb kan man börja söka redan i januari. Många arbetsgivare är färdiga med att anställa sommarjobbare redan i mars, inför kommande sommar. I Sverige får man börja jobba när man fyllt 13 år. Om du får jobb, kan du jobba i stället för att gå i skolan. Du kan i så fall ta upp studierna senare i livet om du kommer på att du vill studera.

    • Zambe : Är det möjligt och gå ut skolan utan examen vi säger att jag inte klarar karantären eller något ämne. Sedan plugga vidare i konvux för att kunna komma in i unversitet. ovadsätt vad så tror jag att jag behöver plugga i konvux för för kunna nå målen att bli mäklare (husmäklare)
    • Anna :

      Fastighetsmäklare är i Sverige ett reglerat yrke, som kräver högskoleutbildning (på högskola eller universitet) på minst 2 år på heltid. Du behöver därför uppnå grundläggande behörighet + även få godkända betyg i matematik 3b eller 3c och i Samhällskunskap 1b. Innehåll i kursen matematik 3 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3 Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, t.ex genom examensbevis från gymnasiet eller från komvux och så ska man ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Du får också gärna titta på andra yrken inom Fastighetsbranschen, t.ex på Fastighetsförvaltare - utbildning till fastighetsförvaltare finns inom yrkeshögskola.

    • Zambe : Så om jag inte går ut med examen vi säger att jag inte blir godkänd i karkatären kan jag bara plugga upp resten av betygen för att sedan kunna söka in i universitetet??
    • Anna : De som inte får ut examensbevis på gymnasiet brukar kunna få plats på komvux-kurserna och läsa mot examensbevis. Det gäller att uppfylla kraven för examensbevis. Blir man behörig, och har tillräckligt högt meritvärde eller resultat från högskoleprovet - kommer man in på universitetet (eller högskola), om man så önskar.
    • Zambe : Så kan jag t.ex inte klara karantären sen i konvux plugga för något annat som t.ex i detta fall mäklare
    • Julia : Det kan du absolut göra: söka till komvux och om du uppnår rätt behörighet och tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet kan du sedan komma in på fastighetsmäklarprogrammet. Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer