izza

    Jag funderar att söka till lärarutbildningen för att se om mina gymnasiebetyg är tillräckligt för att komma in eftersom jag vill studera den nästa år. Om jag skulle komma in behöver jag säga nej till platsen men kan jag söka till samma utbildning på samma universitet nästa år då? Eller får man någon spärr på något sätt som gör att jag inte kan söka igen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man kommer in på en utbildning men vill inte eller kan inte läsa den, kan man alltid "lämna ÅTERBUD", alltså säga Nej till erbjuden studieplats. Jag känner inte till några spärrar som skulle göra att man inte kan komma på samma utbildning år efter år och varje gång lämna återbud och söka igen... det kan man alltså göra om man vill. Men jag tycker att det är ganska "onödigt" att söka till en utbildning som man vet att man inte ska kunna läsa. Antagningsgränserna (hur höga meriter som krävs) ändras. Utbildningsutbud förändras. Den utbildning som du vill söka till året därpå kanske då inte ens finns kvar... En annan sak som kan hända är att du kommer in, lämnar återbud och nästa gång du söker så kommer du inte in (och det kommer ej ha ngt att göra med att du tidigare har kommit in, utan antal utbildningsplatser kan t.ex minska och antagningsgränsen kommer i så fall troligtvis åka "upp"). Så, "bara för att man kom in" på en utbildning en gång betyder inte att man kommer in på samma utbildning nästa gång. Hela administrationen kring antagning kommer att "rulla igång" och folk lägger jobb på att behandla din ansökan och i fall du på förhand vet att du ej ska kunna eller vilja läsa, så tycker jag det är bättre att låta bli att söka. Sök det du vill läsa när du vet att du vill läsa, är mitt råd!

    Studie- och yrkesvägledare