Nes

    Hej. Jag har slutat gymnasiet med ett studiebevis för jag hade inte klarat gymnasiearbetet så jag fick göra det i komvux och fått ett godkänt betyg. Men jag har fortfarande inte en gymnasieexamen utan de har skickat bara betyget. Räknas det som gymnasieexamen? Eller behöver jag ha det allt i ett papper som säger ”gymnasieexamen”. När jag ska söka för csn frågar dem om jag har ett gymnasieexamen alltså så här står det ”Om du har en gymnasieexamen står orden "Examensbevis Yrkesexamen" eller "Examensbevis Högskoleförberedande examen" överst på ditt betyg. Du har en gymnasieexamen om du har läst alla ämnen och fått godkända betyg” och finns också ett alternativ som ’jag har ett studiebevis” vilken ska jag välja? alltså måste det finnas ’gymnasieexamen’ på pappret? kommer jag behöva det i framtiden?

    • Liselotte : För vilken typ av utbildning söker du studiemedel eller en annan typ av studiestör hos CSN?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nes!
    Om du inte ansökt om att få ut (på komvux) Examensbevis, då har du inte examensbevis utan du har fortfarande ditt studiebevis.

    Om du uppfyller kraven för examensbevis och ansöker på komvux om att få ut det - så utfärdar komvux det dokumentet, som heter examensbevis.
    Du frågar om du kommer behöva examensbevis i framtiden? *Svaret beror på om vad dina planer för framtiden är: om du vill komma in på utbildning på högskola eller universitet, i Sverige, då behöver du påvisa att du har grundläggande behörighet. Ett sätt att påvisa det är genom att inkomma med examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Om du däremot tänker jobba och har möjlighet att få jobb utan att arbetsgivare frågar efter gymnasieexamen, så kan du jobba fram till pension och inte sakna dokumentet examensbevis.
    Söker du läsa på yrkeshögskola, då är det inte bra att ha examensbevis men inte helt nödvändigt. Yrkeshögskola kan ta in på olika meriter och även kan ta in obehöriga.
    Jag är nyfiken på "vad har du med CSN att göra"? Du söker, förstår jag, någon typ av ekonomiskt studiestöd, men i så fall för vilken utbildning?

    Liselotte