Emanuel0202

    Hej, jag har sammanlagt läst 2400 poängs kurser i gymnasiet, och då hade jag 1950 gymnasiepoäng som var godkända. Sen sökte jag kurserna i komvux där jag läste om 2 kurser som jag hade F i sen gymnasiet så sammanlagt har jag just nu 2150 godkända poäng av 2400 lästa kurser. min fråga är vad krävs för ett godkänt gymnasieexamen i detta tillfälle?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tänk på att betyget i kursen Idrott-och-hälsa1 får ej ingå i komvux-examen. Så, du måste ha betygen i 2.400 poäng (utan Idrott 1, alltså) och av dem ha minst 2.250 poäng betygsatta med godkända betyg. Dock är det mycket mer fördelaktigt för dig att försöka undvika ta in F-betygen i ditt examensbevis.
    Det är inte endast antal poäng och godkända poäng utan även ganska mycket annat som måste "klaffa" för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. T.ex är du tvungen att ha godkänt betyg i kursen gymnasiearbete eller komvuxarbete (100poäng); de 100p. är inom 2400p. som komvux-examen innehåller.
    Det bästa är om du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Vilka kurser som bör eller kan ingå i komvux-examen beror till stor del på vilken typ av examen du läser mot: inom naturvetenskap-teknik, inom samhälle-humaniora eller yrkesexamen.
     Ytterst ligger beslutet om vilka kurser som kan ingå i ditt examensbevis hos komvux-rektorn. Det finns givetvis reglerna men de är många och komplicerade; i vissa fall måste bedömning göras t.ex om kurserna du vill ta in i din examen delvis "överlappar" varandra (i detta fallet måste rektor på komvux göra en bedömning och antingen tillåta dig ta in två kurser som delvis överlappar varandra in i ditt examensbevis eller neka dig det).

    Studie- och yrkesvägledare