Laura

    Hej! Jag har ett studiebevis från gymnasiet pga att jag fick F i Matematik 1b. Jag har nu läst upp den kursen på Komvux och fått godkänt och jag har nu totalt 2600 poäng. Behöver jag en gymnasieexamen från Komvux för att få grundläggande behörighet? Alltså, behöver jag läsa in/om fler kurser på Komvux för att få en examen (= grundläggande behörighet)? Eller räcker det med att jag redan läst upp den enda kurs jag saknade för att få en examen från början - och kan Komvux då per automatik ge en gymnasieexamen ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Du behöver få ut Examensbevis.
    I examensbevis från komvux får inte kursen idrott och hälsa 1 ingå. Du kan ta in betyget i matematik 1a in i ditt examensbevis från komvux, även om du på gymnasiet läste 1b. Det brukar vara lättare att få högre betyg i matematik 1a, än in 1b.
    Du måste ansöka om att få ut examensbevis och få ut examensbevis - för att bekräfta att du har grundläggande behörighet. Antagning.se (som jobbar med antagning till högskoleutbildningar) kommer svara dig OBEHÖRIG om du skickar in studiebeviset + betyget i matte 1.

    Liselotte
    • : Tack för svar! Måste jag då läsa om kurser jag redan läst i gymnasiet (på Komvux? För att få examen därifrån.
    • : Alltså läsa om svenska, historia, naturkunskap osv?
    • Mikael :

      Det går bra att ta in kurser från gymnasiet in i examensbevis från komvux. Boka tid med Syv på komvux.