Emelie

    Hej, jag ska byta gymnasium till hösten och har nu läst ett år på ekonomi och ska byta till fordon. Jag har läst sv, eng5, sam, fek, jur, ma, fr3, idr. Alltså har jag redan nu fått ihop en hel del poäng. På fordon kommer jag att slippa läsa svenska och alla dessa andra ämnen igen eftersom jag redan har de poängen. Men måste jag läsa historia eftersom det är gymnasiegemensamt? Trots att jag kommer att ha tillräckligt med poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    historia 1a1 är en obligatorisk kurs på alla de yrkesprogrammen inkl FT. Och det kan du bl.a se i Programplanen för FT. Det går att få ut examen med F i den kursen, men betyget måste du ändå ha. F är också ett betyg.
    Men om du på din nuvarande utbildning, EK, får betyg i Historia 1b (som består av his 1a1 och 1a2), då är det inte omöjligt att du kan använda dig att det betyget. Men du måste hur som helst få betyg (F till A) i minst en kurs i historia - om du vill uppfylla kraven för examensbevis.
    I annat fall kan du kanske få ut studiebevis. Studiebevis är bevis på "ofullständig" gymnasieutbildning som senare kan, på komvux, kompletteras upp till examensbevis.