Mohas

    Hej, jag går ett program där det är möjligt att läsa mer än 2500p. Jag kommer läsa 3600p under min gymnasi tid. Vilka av poängen räknas in i mina 2500p och isåfall vilka ämen erstätter de?

    • Milla : Vilket program och vilken inriktning på programmet läser du?
    • Mohas : Industritekniska programmet med inriktning produkt och maskinteknik. Men vi har även möjligheten att läsa ytligare ämnen som motsvarar teknikprogrammet för att få behörighet till högre stuier.
    • Milla : Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vänligen uppge vilket program och vilken inriktning på programmet du läser.
    Allmänt gäller: det är inte alltid fördelaktigt att läsa fler än 2500 poäng på gymnasiet. Läser man fler än 2500p., läser man på mer än heltid och kan riskera överanstränga sig och/eller få lägre betyg än "annars". Med "annars" menar jag att om man bara läser på "vanligt sätt" (på heltid, 2500poäng spridda på tre gymnasieår).
    Svar på din fråga beror på hur ditt Examensbevis kommer att se ut. Om du får betygen i 3600 gymnasiala poäng, kommer 1100 poäng stå i ditt examensbevis som "U"/utökat program. Och de kurser som i examensbevis är "U"-markerade räknas in i snittbetyget endast i två fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet till universitetsutbildning i Sverige eller om kursen ger meritpoäng. Övriga U-kurser räknas inte in och påverkar därför inte ditt meritvärde. Det är med Meritvärdet som du kommer konkurrera om plats på universitetet (eller högskola) i Sverige.
    Vilka kurser som enligt de nuvarande reglerna ger meritpoäng kan du se på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Se programplan för IN>> - för att uppnå kraven för examensbevis måste även rätt Programstruktur följas. Samtliga kurser under gymnasiegemensamt + programgemensamt + alla kurser inom en av inriktningarna + tillräckligt antal kurser/poäng som på just det programmet för läsas som Programfördjupning + "vilka som helst" kurser á 200poäng (individuellt val) + gymnasiearbete (totalt 2500poäng) måste vara "vanliga kurser", ej Utökade. Du har 300poäng inriktningskurser därför kommer du ha 900 poäng programfördjupningar. Exakt vilka kurser som i ditt examensbevis kommer bli U-kurser kan inte jag svara på. Prata gärna med SYV på din gymnasieskola eller se din Individuella Fördjupande Studieplanen där borde det stå vilka kurser som för dig blir U-kurser.