Patrick
    Hej!

    Jag gick ur 9an utan gymnasiebehörighet men läste upp mina betyg under ett år efter högstadiet och kom sedan in på hvitfeldtska gymnasiet på handelsprogrammet, där jag gick 3 år och fick som minst godkänt i alla ämnen och gick ut med fullständiga gymnasiebetyg.

    Nu några år senare så söker jag jobb och dom kräver godkänt i alla kärnämnen.
    Men när dom hör av sig till Hvitfeldtska så påstår dom att jag saknar godkända betyg i svenska och engelska från gymnasiet.

    När jag tog kontakt med Hvitfeldtska och pratade med personal där så påstår dom att jag bara gått två år på Hvitfeldtska och ska tydligen ha gått på frölundagymnasiet ett år (vilket jag absolut aldrig har gjort och har aldrig heller sökt in dit.) samt att när jag visade upp mitt papper med mina slutbetyg där det står G i alla kärnämnen så påstår dom att det är från grundskolan och att jag saknar kurser på grund av att jag inte gått på skolan alla 3 år.

    När jag konfronterade dem om det så påstår dom att personalen som jobbar på skolan nu inte är samma som jobbade när jag gick där så dom är maktlösa och vet inte hur dom ska hjälpa mig.

    Min fråga är: Vart ska jag vända mig för att få hjälp med detta?
    Kan dom bara tappa bort mina betyg och sedan inte behöva ta ansvar för det?
    Vad finns det för alternativ ifall mina betyg inte går att finna?

    //Patrick
    • Anna : Vilket program läste du på Hvitfeldtska? Skolan har fyra olika utbildningsadministratörer, som ansvarar på olika program... så, det är lättare att hitta dina betyg när man vet vilket program du gick på.
    • Anna : Vänligen kontakta Barbro Hesslegård via E-post: [email protected] - viktigt! UPPGE ditt fullständiga namn och PERSONNUMMER i E-post till henne.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    När du slutade på gymnasiet, fick du inte originalbetygen ”i handen”? Det brukar man få.

    Hvitfeldtska är en kommunal gymnasieskola och lyder därför strikt under Utbildningsförvaltningen - du kan därför direkt kontakta chefen för utbildningsförvaltningen i Gbg. Vilket år gick du ut Hvitfeldtska? Fick du Slutbetyg eller Samlat betygsdokument?

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Jag slutade 2012 och fick samlat betygsdokument. Men vad jag minns så fick jag inte infomation om att jag inte hade giltliga slutbetyg som skulle hindra mig från att söka jobb eller utbildning.

      Och det står GR bakom Engelska och Svenska kursen på pappret, men jag läste som sagt upp dem innan  jag började på Gymnasiet och i år 1 på gymnasiet läste jag svenska A och Engelska A och fick godkänt, men det är det året som dom nu påstår att jag inte har gått hos dem utan på frölundagymnasiet istället.

    • Anna :

      Det är mycket märkligt. ... GR är en förkortning för "grundskola". ... Vi på Fråga SYV kan inte veta var du läste och när och vad du fick för betyg. Det vi vet att betygen som är mer än 10 år gamla brukar "hamna" i Regionarkivet, men dina betyg är från 2012 och med det bara sex år gamla eller snart sju... men ändå inte 10. Då måste gymnasieskola fortfarande ha dina betyg. Om du under nästa vecka ej får "rättsida" på detta, kan jag tipsa dig om att Hvitfeldtska-gymnasiet >>> har öppet hus lör den 24 nov 2018 och rektor brukar vara närvarande samt annan skolpersonal; besök skola på öppet hus och prata med rektor direkt. Även om rektor är ny, har hen ändå ansvar - även om hen ej var rektor då du fick dina betyg.

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Om Du besöker Hvitfeldtska eller skickar Din adress och personnummer till Hvitfeldtska gymnasiet kan du få ut betygskopior.

    E-post till Hvitfeldtska gymnasiet: [email protected]

    Telefon: 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
    Besöksadress:Rektorsgatan 2.

    Den nuvarande administratör för programmet heter Mandy Sundborg. Det bästa är om Du meddelar ditt personnummer direkt till henne på [email protected]

    Med vänliga hälsningar
    SYV