Hedda
    Hejsan, jag går i 9an nu i en skola. I Början av nian sa alla mina lärare upp sig förutom i ett ämne idrott, i min klass har vi då fått ett stort antal okunniga vikarier som inte ger oss kunskapen vi behöver lära oss i nian. Nya lärare (vikarier) hoppar nästan upp varenda vecka och det har vart jätte svårt med undervisningen, detta har alltså skapat för lite underlag för att man ska bli bedömd i något ämne. Frågan lyder alltså ifall gymnasieskolan man söker till tar hänsyn till detta?
    • : Hej Hedda! Är ingen SYV, så vänta tills de svarar, men jag ska försöka hjälpa dig. Det är ju en oerhört svår situation som du beskriver. Har själv varit med om denna typ av situation, vilket i vissa fall visade sig negativt på betygen, med argumentet om att den nya läraren inte "sett" oss tillräckligt mycket för att nå de höga betygen. Dock så tror jag tyvärr att det inte att detta kommer tas till hänsyn vid gymnasieantagningen. Där ser man endast till era betyg, och inget mer om skolans situation. Meningen är ju att betygen ska spegla elevens aktuella kunskaper inom ett ämne, och därför är det endast de "aspekter" man kan se vid antagning. För jag menar, det är ju skolans ansvar att betygssättningen sker på ett "bra" sätt, och att man ser till elevens kunskaper och förmågor i helhet. Det du kan göra i denna situation är att antingen att prata med dina lärare och se om hur de har tänkt angående betygen, och även se de återkopplingar och omdömen som du får. Om det visar sig att du tycker att något inte är rätt, bör du och dina vårdnadshavare prata med din klassföreståndare/mentor/rektor för att diskutera situationen. Det alternativ jag också funderar på är prövning. Du får jättegärna läsa det svar som SYV:arna gett här på en fråga som jag har ställt förut: http://www.fragasyv.se/fragor/far-laeraren-verkligen-goera-sahaer-hur-kan-jag-paverka MVH,
    • Anna : Tack Brendan för en mycket bra kommentar! Det stämmer att man konkurrerar om pLats på gymnasiet med en "siffra" som är summan av 16 bästa betyg + ev. det 17-de betyget (som endast kan vara i Moderna språk), dvs det är en siffra ... skriver nu ett svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJSAN,

    jag tycker att Brendan har skrivit en mycket bra kommentar. Tack så mycket, Brendan!

    Det är en mycket tråkig situation. Varför lärarna har sagt upp sig vet inte jag eller någon här på Fråga SYV... :( Allmänt så råder det lärarbrist i Sverige. Det behövs fler lärare än det antalet som finns.

    Det konkreta svar på din fråga är att så som reglerna ser ut så är det EN SIFFRA - som kallas för Betygspoäng /eller för Mtv, meritvärde/ som man konkurrerar med om en plats på gymnasiet. Betygen bör spegla elevernas aktueIIa kunskaper. Kunskaper kan man skaffa sig på olika sätt, bland annat genom självstudier.

    I matte kan jag rekommendera en mycket bra sida - www.matteboken.se - där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier. Om du har tur, så finns det också en Räknestuga>> eller kanske t o m flera i din stad, där du kostnadsfritt kan få hjälp med matten.

    I andra ämnen kan vi tyvärr inte rekommendera någon sida. Det kanske finns men vi känner inte till dem i så fall. Alla som läser detta svar och kan rekommendera någon bra sida där man kan repetera och bedriva självstudier i ngt. ämne som läses på Grundskolan eller på gymnasieskolan - var god hör av er! Alla tips mottages med stor tacksamhet! :)