digerdod
    Hej! Jag hade tänkt börja plugga på en högskoleutbildning nästa sommar, den kräver dock en kurs jag inte läste på gymnasiet. Därför började jag läsa den på komvux nu under hösten, det gick relativt bra men p.g.a. mina omständigheter (arbetar natt samtidigt, vilket innebär stora problem med att få ihop schemat och få tillräckligt med sömn) gick det inte så bra när jag skulle skriva kursprovet idag, och jag är rätt säker på att jag blir underkänd. Hur gör jag nu? Vad jag har förstått så kan man bli tillfälligt avstängd från att ta en kurs igen efter att ha blivit underkänd. Brukar det finnas möjlighet till omprov? Kan jag skriva en prövning i kursen annars?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    prövningar "har ingenting med studier att göra" (gäller de som inte är gymnasieelever, inskrivna på gymnasieskolorna) kan man säga... låter konstigt men jag menar så här: du som inte är gymnasieelev har rätt att anmäla dig till prövningar i vilka kurser du vill, oavsett om du läst kursen eller inte och det kan du göra i hela Sverige (behöver inte vara i en viss kommun/stad). Svårt dock att hitta var man kan anmäla sig och kostnad på 500kr tillkommer (i alla fall som regel). Vissa kommuner befrias från avgiften om man söker göra prövning i samma kommun där man är folkbokförd och om man sedan innan har F i den kursen (se vad din kommun säger "på den punkten"). Var god se information om prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning
    ***
    Vad gäller läsa samma kurs, på komvux, igen, så är det så att komvux får inte ge plats på kurserna om hen som söker saknar förutsättningar att klara studier med godkänt betyg. Och den tolkningen "saknar förutsättningar" kan man tänka olika kring... Du jobbar nätterna och har svårt att få ihop schemat, skriver du. Om du fortsätter med samma arbete vad säger i så fall att du har bättre chans att klara kursen i framtiden? Komvux kan göra bedömning att du saknar förutsättningar att klara av kursen (i alla fall just nu). Komvux bör ta hänsyn till om du t.ex varit sjukskriven under en del av kursen och nu blivit frisk, då har förutsättningarna förändrats/förbättrats. Om du byter jobb eller tar semester under kursens gång, då kan komvux göra samma bedömning att du nu kommer ha förutsättningar att klara av kursen... Det är en bedömning och svårt att göra den helt objektivt. Vissa kommuner gör det "lätt för sig" och gör samma bedömning, nästan oavsett varför man ej klarade sina studier med godkända betyg (att komvux spärrar för en viss tid framåt, t.ex ett år...).
    Du har rätt att söka samma kurs till varje ny kursstart; ingen kan förbjuda dig göra ansökan. Men komvux kan neka dig plats på kursen.
    Nu har du ännu inte fått F i betyg, så vi hoppas du får godkänt betyg. Om det tyvärr inte blir så, då vet du vad som gäller - läs mitt svar, ovan.
    Jo, gymnasiala studier finns även inom folkhögskolorna, så du kan kika på det, om du vill. Information om studieformen folkhögskola finner du på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare