Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej

    du behöver göra Planering mot Examensbevis med SYV på komvux. Det finns många obligatoriska kurser. Inom de "fria kurser" kan man ta in i princip vilka gymnasiala betyg som helst. Men jag kan inte, utan att veta vilka alla andra betyg är, som du vill ta in i ditt examensbevis, svara om 500 p.kurser från kurspaket "Café och kallkock" kan tas in i just ditt examensbevis.

    Ett annat "problem" är att det kan bli svårt att komma in på den utbildningen på komvux; tanken med den är att man ska jobba direkt efter den och ej söka till högskola. Det är i första hand sökande som endast har grundskola bakom sig som tas in på yrkespaket på komvux, men prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du får givetvis göra ansökan till vilken utbildning som helst och se om du kommer in.

    Hälsningar
    Mikael syv

    • : Jag har kompletterat 1500 p. Jag kommer att läsa matte 4, bio 2, Historia 2a och Eng 7 under VT19. Min tanken är att börja universitet HT 20. Det är bara valfria ämnen kvar.
    • Mikael : VT19 är redan slut. ang.Examensbevis - det är ytters rektors beslut (rektor på komvux, om du tar ut examensbevis från komvux). Inom Valfria ämnen kan man, som regel, ta in vilka kurser som helst, men det är inte du eller vi som utfärdar examensbevis för dig utan Komvux i din kommun. Att förbereda examensbevis ligger ofta på SYV-på-komvux "axlar" men det är ändå rektor som är ytterst ansvarig. Oavsett vad du eller vi tycker, så blir det som rektor på komvux beslutar. Jag ser ingen anledning varför man ej skulle kunna ta in kurser från café-paketet in i ditt examensbevis, men vi kan inte lova dig hur det blir... som sagt, det är komvux i din kommun som du får "ta" det med.