Helena
    Hej!

    Jag går i nian nu och ska välja gymnasium. Det svåra är att jag inte vet ifall jag ska välja IB-programmet eller naturvetenskap. Jag har varit på båda skolorna och jag gillar de båda två. Dessutom har jag ingen aning om vad jag vill bli när jag är vuxen så det är ytterligare ett problem.

    Fördelar med IB (enligt mig):
    1. Allt är på engelska.
    2. Internationella samarbeten.
    3. De personerna jag träffade var jätteschysst folk.
    4. Skolan är bra.
    5. Man får helt välja själv vilka ämnen man vill ha (till en viss gräns).
    6. Lättare att komma in på utländska universitet.
    7. Chans att kanske studera en gymnasietermin utomlands.

    Nackdelar:
    1. Skolan ligger långt bort (måste pendla ca 1 timme till och från)
    2. Svårt betygssystem
    3. Ingen dator (jag jobbar väldigt bra med datorer)
    4. Lärarna jag träffade verkade inte jätteroliga precis.

    Kan tillägga att jag har gjort antagningstesterna och klarade de.

    Fördelar med Naturvetenskap:
    1. Skolan är jättemysig och ligger skapligt nära mig.
    2. Jag kommer gå i samma klass som två av mina bästa kompisar.
    3. Man får en dator.
    4. Man kan bli i stort sett allt efter att ha gått den linjen.
    5. Det finns mer ämnen att välja på.

    Nackdelar:
    1. Man läser väldigt många ämnen samtidigt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Helena!

    Jag förstår att det kan bli svårt att välja då du är lika mycket intresserad av IB och av Naturvetenskapsprogrammet. Du klarade tester till IB och det är jättebra för att det är svårt och långt ifrån alla klarar dem! Duktigt jobbat!

    Jag tänker på pendlingstid till skolan. Om jag förstod dig rätt, så är det en timme enkel väg som blir 2 timmar om dagen och det är lite för långt, om du frågar mig. Med de möjliga förseningar i kollektivtrafiken på vintern, som kan inträffa - kan det lätt bli några dagar 3 timmar/om dagen på vägen till/från skola. Man blir trött av att pendla långt.

    De elever som efter ett par månader på gymnasiet vill byta program anger ofta "lång pendlingstid" som orsak till att varför de vill byta.

    Du skriver att du ännu inte vet vad du vill göra efter gymnasiet och det är inte säkert att du vill läsa utomlands. Att kunna mycket engelska är, däremot, alltid till din fördel men om IB programmet finns långt borta och NA ligger närmare, skulle jag råda dig att i första hand söka NA. Läs då Engelska 7 som valbar kurs, som det brukar ges möjlighet på NA.

    Om vad man kan göra efter gymnasiet, kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Undrar vad dina vårdnadshavare (föräldrar) säger om ditt gymnasieval? Rent formellt, är det "deras val" kan man säga. Fram tills du blir 18 år, är det de som bestämmer. Det är först när du fyller 16 år som din åsikt "måste tas i bejakande". Tro det eller ej, men det är dina föräldrar som gör gymnasieval (så som reglerna ser ut, rent formellt). I praktiken låter föräldrarna barnen att bestämma ganska mycket för att det är ditt liv det handlar om. Men det är hur som helst viktigt att ha föräldrarna "med sig" på "tåget" ... så att säga. Därför frågar jag om vad de tycker.

    Du kan kanske boka "skugga en elev" på IB två dagar i rad - och pendla till skolan två dagar i rad och då kanske du har en bättre uppfattning hur långt det är och hur mycket det kan ta på krafterna att pendla. Tänk även på att förseningar kan förekomma och du kan missa bussen "med en minut" och måste då vänta på nästa buss.

    Hoppas du fick lite hjälp "på traven" i mitt svar.
    Återkom gärna om du har andra frågor eller du har följdfrågor i samband med mitt svar!
    Har du någon kompis som också har frågor, får du gärna tipsa om oss på Fråga SYV.

    Lycka till!
    Anna