Ida
    Hej!

    Jag har till hösten sökt programmet hälsopromotion, kandidat kostvetenskap på göteborgs universitet. Känns som en otroligt bra utbildning för mig, där man får verktyg för att hjälpa människor allmänt till en bättre hälsa men samtidigt med stort fokus på kost som jag är väldigt intresserad av. Det som "skrämmer mig" är dock hur bred utbildningen egentligen är, vilket både är en för och nackdel då blivande arbetsgivare inte riktigt vet "vad jag kan" då det inte blir ett yrke jag utbildar mig till, utan "bara" en kandidatexamen. Och därmed även en osäkerhet för mig vad jag egentligen har för möjlighet till jobb efter utbildningen? Har så svårt att veta vad jag egentligen kan jobba med/som.

    Jag har förut trott att Dietistyrket är väldigt smalt, men jag har läst på och inser att även det skulle passa mig. Samt så känns det som en otrolig trygghet att ha en yrkesexamen inom ett yrke var det är stor brist.

    Min undran är om man på något vis kan jobba som dietist, dvs söka en dietistlegitimation utifrån en kandidatexamen i kostvetenskap? Eller måste man ha gått den renodlade dietistutbildningen för att få jobba som dietist?
    Läste för någon dag sedan att man kunde söka legitimation från en kandidatexamen i kostvetenskap men hittar inte var jag läste det tyvärr.

    Hoppas ni har några svar som kan hjälpa mig reda ut mina frågor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Dietist är, i Sverige, en skyddad yrkestitel. Det innebär att man måste ha en dietistlegitimation för att få utöva det yrket. Endast personer som har tagit examen från dietistprogrammet på universitetet kan av Socialstyrelsen få dietistlegitimation. Du kan läsa mer om yrket Dietist på framtid.se/yrke/dietist