memati
    hej! jag studerar finans ekonomi års kurs 3 och har planer att studera högskole vidare jag undrar om handelsbanken studentprogram motsvarar ett vanligt högskola eller vad det är för något ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Memati!
    Utifrån information på http://www.handelsbanken.se/studentprogrammet
    så erbjuder Handelsbanken "stödpaket" under dina "vanliga" studier på högskola.

    Så här står det (se länk ovan): "Har du tänkt till exempel pedagogik, interaktionsdesign eller skog och lantbruk går det lika bra som ekonomi eller IT. Inom Handelsbanken behövs många olika kompetenser."
    Det och annan info på samma sida tolkar jag så här:
    om du kommer in på någon högskoleutbildning, kan du söka till Handelsbankens studentprogram och du får en mentor samt möjlighet att jobba deltid på ett bankkontor + de erbjuder dig sommarjobb (om du blir antagen till Handelsbankens "program").

    Det är, alltså, inte någon vanlig utbildning utan en komplement till en högskoleutbildning.
    Jag tycker det är jättebra att söka till det programmet.
    Om du blir en av dem som blir uttagen, kan du påbörja och känns det inte bra ser, kan du hoppa av i så fall - därför är det helt ofarligt att söka.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : tack för svaret :)
    • : jag undrar en sak till hur får man stödbacketet kollar de på betyg/ högskolepäeng eller får alla som söker ett
    • Anna : Det är bäst att du kontaktar de på Handelsbanken för att det är deras program och de bestämmer hur de väljer deltagare. Jag TROR de har ett visst antal platser och sedan tittar på ansökningar som kommer in och väljer de personer som de tycker passar bäst. Det kan vara betyg de tittar på, ett personligt brev, vilken högskoleutbildning du kom in på och intervjuer kan också förekomma - där de frågar VARFÖR du sökte, vad dina mål i livet och i karriären är mm. Som sagt, är det deras program och de väljer vem de vill. De kan mycket bättre svara på din fråga för att jag kan bara gissa. Antingen så står det på deras hemsida hur de väljer - då kan du läsa där eller så står det inte där, då måste man fråga dem. ANNA