Hejsan,
    om du blir Antagen till ett program på högskola-universitet i Sverige, får du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får i så fall svar om du kan hoppa över vissa delar av programmet. Det blir bedömning som utbildningsansvariga får göra (för just den utbildningen som du kom in på och som du vill ta examen ifrån). Vad jag tycker (om det är samma sak eller inte) kommer inte spela någon som helst roll, för att det är inte min bedömning som gäller i detta fallet.

    Vad gäller ang. tillgodoräknande på t.ex Stockholms universitet - var god se på su.se/utbildning/examen/tillgodor%C3%A4knande-av-studier-och-yrkesverksamhet och liknande info finns på andra lärosätenas hemsidor; och om du inte hittar den info - var god kontakta personal på det aktuella lärosäte. Se även info på hig.se/Ext/Sv/Student/Examen/Tillgodoraknande.

    Vänligen
    ANNA