ZB9

    Hej! Jag har några betyg från gymnasiet och några från komvux, men jag kommer få min gymnasiebehörighet från folkhögskolan. Kurserna jag måste ha för att komma in på ämneslärarprogrammet är bland annat spanska 3, vilket då är från komvux. Min fråga är hur det funkar när man ska söka in på universitet? Är det BF kvoten jag söker in på då? Och min nästa fråga är, har alla universitet och högskolor en BF-kvot?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du ansöker till en svensk högskole-universitetsutbilding är det personal på Antagning.se som placerar dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas (du kan inte önska i vilka urvalsgrupper du vill prövas). Om du får omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, då prövas du i BF-urvalet. Krävs det godkänt betyg i t.ex moderna språk 3 (för särskild behörighet) då måste du har ett sådant betyg (annars är du obehörig) men du kan också ha omdöme om särskild behörighet i den kursen från en folkhögskola.
    Jag rekommenderar att du försöker, om möjligt, även göra högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet.
    Hänvisning: antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval/#folkh-gskolegruppen-BF

    Studie- och yrkesvägledare