Rono

    Hej jag har ännu inte läst klart mina kurser för en examen från gymnasiet. Jag har skickat anmälan om universitet där jag sökt tre program, och när jag loggade in idag stod det markerat OBEHÖRIG i alla de programmen. Dock vet jag att sista anmälningsdag för betyg är 21 juni och antagningsbesked för universitet är 12 juli. Men det står redan nu OBEHÖRIG, kommer detta att ändras sen när mina meriter laddas upp? Hoppas det inte blivit något missförstånd eller liknande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rono,
    du kan ringa till antagning.se (tel.nr 0771-550720) men jag tycker det ej finns någon anledning till oro för att det är precis som du skriver: du är ännu obehörig, men om du blir behörig och kan påvisa det senast 21 juni 2022, bör status på din ansökan ändras. När du får ut ditt examensbevis från gymnasiet kan du ladda upp det på din inloggning på www.antagning.se
    Allt fler skolor ansluter sig till BEDA (ett gemensamt betygsdatabas) men även om din skola är ansluten, så är det ditt ansvar som sökande att kontrollera att antagning.se fick in uppgifter om dina betyg. Om du senast 21juni2022 ej kan se alla dina gymnasiala betyg på din inloggning på www.antagning.se bör du själv ladda upp betygen/examensbevis.