sara

    Hej Syv jag är en tjej som går i vård och omsorg och Har E i alla ämnen. Jag är godkänd i matte och svenska och engelska. Problemet är att kan jag bli behörig på ekonomi och politik programmet med alla E jag har eller måste jag läsa upp dom? de säger att man måste ha 180 HP Här är deras Sida https://www.hv.se/utbildning/program/internationella-programmet-for-politik-och-ekonomi---ippe-heltid-campus-sgipe/

    • : 180 HP betyder att programmet varar i tre år (60 hp, 1 år) , det har inget med antagningen att göra. Antagningen ligger på 13-16 poäng beroende på vilket år du kollar, om man har E i alla ämnen har man 10 poäng, så vissa ämnen behöver du plugga upp. Däremot om du pluggar upp ämnen tävlar du i en annan grupp (BII) där antagningen ligger på 14-17 poäng.
    • Julia : Tack Emma för din kommentar. ang.antagningsgränser till den aktuella utbildningen: vad jag kan se på www.studera.nu (lärosätenas gemensam webbplats) så står det alla samtliga behöriga sökande var antagna till utbildningen. Var hittade du de gränser du uppger på 13-16 meritvärde eller upp till 17 i BII? Det kan givetvis hända att de som blev antagna "sist" av alla sökande hade just det meritvärde, men att det samtidigt var möjligt att anta även med lägre meritvärde för det fanns kanske lediga platser kvar... . Oavsett, så kan ingen veta hur antagningssituationen kommer se ut nästa gång. Så, alla behöriga sökande kan "gott" söka, om de är intresserade av den utbildningen och vi önskar alla Lycka till med deras ansökningar. OBS! det finns även ett svar, nedan att läsa och man kan även skriva kommentarer till Svar, inte endast till frågorna. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    180 HP är det omfattning av programmet, alltså är programmet på 180 högskolepoäng, vilket motsvarar 3 års studier på heltid. Undervisningsspråk på den utbildningen uppges vara Engelska, alltså läser man på engelska. För särskild behörighet behöver man ha: Matematik 2, Samhällskunskap 1a1 och 1a2 - godkända betyg i, detta förutom att du behöver få ut Examensbevis i vilket du har godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    Att du endast har "E" i alla kurser verkar i detta fallet inte vara något större problem, för att enligt vad jag kan se så antogs alla behöriga sökande till det programmet under de föregående åren. Så, om du är eller blir behörig innan 21 juli 2021 - sök gärna till det programmet.