Tim
    Hej! fick en fråga från en elev som efter 2 år på gymnasiet vill/kommer flytta till utlandet. Hen frågar om hen har rätt att avsluta gymnasieutbildning via Hermods distans? eller på distans på annat sätt?
    Jag funderar här på rätten att fullfölja sin utbildning...
    Tusen tack för alla svar, råd och tips!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tim!
    Hermods Distansgymnasium erbjuder gymnasieutbildning på distans för ungdomar som vistas utomlands på grund av att minst en av elevens vårdnadshavare arbetar i utlandet. Hermods Distansgymnasium arbetar på uppdrag av Skolverket och kan inte ta in elever som vistas utomlands av andra anledningar, än att deras vårdnadshavare jobbar i utlandet.
    tips! kika på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - eleven får söka utbildning  på "Korr-on-line".
    Folkhögskolorna kan ibland erbjuda allmänna kurser (som leder till omdöme om grundläggande behörighet) helt eller delvis på distans; man får höra med de folkhögskolorna som man vill söka till.