Vägledare
    Hej!
    jag är själv SYV men vill samråda med er. Jag har kontakt med en "äldre" arbetssökende 55+ som har hög utbildning från utlandet inom Ekologi/Miljö och har jobbar i Sverige i några år, men idag är arbetslös och har svårt att få ett nytt jobb. Hen söker jobb mycket aktivt och går också på Intervjuer ibland men får inte erbjudande om jobb.
    Vi har nu testat allt möjligt men utan resultat, har ni några tips?
    Tackar på förhand!
    SYV A.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej kollegan min! :)

    Vi vill givetvis gärna hjälpa till men har rätt så begränsade möjligheter. Det stämmer att det kan ibland för vissa personer bli mycket svårt, av olika anledningar, få jobb. Och vad ska man då göra?
    Vi kan inte trolla, tyvärr... och vissa personer kanske ej kommer få ett "riktigt jobb" någon gång, utan kanske får hanka sig fram mellan praktikplatser, perioder av arbetslöshet och kanske t o m "försörja sig" genom socialbidrag (som egentligen heter Försörjningsstöd).
    Jag tror säkert att ni redan har tänkt på det mesta och testat många olika "varianter" och vägar. Jag ska ändå göra ett försök att komma med några förslag som förhoppningsvis blir till hjälp.

    CV-granskare
    AF, Arbetsförmedlingen alltså, brukar erbjuda granska CV. Undrar dock om ni tänkte på att även fackföreningar har ofta egna CV-granskare som är gratis att få hjälp hos. De är vana att utvärdera CV och kan ofta ge goda råd på förbättringar. Man kan alltså få CV granskade av flera personer.

    Praktik
    Många ggr är praktik en väg in på arbetsmarknaden. Jag skulle föreslå att ni väljer några arbetsplatser där hen vill jobba och försöker få AF bevilja praktik på en sådan arbetsplats. Min rekommendation skulle vara att börja med en månads-praktik; sedan utvärderar man och kan förlänga eller avsluta... det är inte säkert det passar så bra... så blir det inte så dramatiskt som att "avbryta" praktik; man förlänger inte - bara.
    Jag känner några fall där man efter endast 4-5 veckors praktik fick jobb; en person fick ett års AVA, allmän visstidsanställning, som blev förlängd ett år till så hen jobbade totalt i 2 år på heltid; en annan person fick tillsvidare och jobbar där än, det har nu gått över 5 år sedan dess. Tredje fick praktik förlängd några ggr men till slut fick tillsvidare anställning, så hen var på praktik i kanske nästan ett år innan hen fick tillsvidare.

    Veckopendla
    Att söka jobb i hela Sverige och även utomlands har ni själva säkert redan tänkt på. Dock, förstår ju vem som helst att hen som är 55+ kanske har familj och andra omständigheter som gör att det är svårt att flytta. Men här vill jag "tipsa om" Veckopendling.
    Känner till ett fall då en arbetssökande ej kunde flytta pga familjeangelägenheter men hen fick då veckopendla (ca 3 timmar enkel väg till jobbet). Hen förhandlade det så att hen började senare på måndagar, vid 10-tiden och kunde då åka från sin hemort på måndag morgon och så jobbade hen långa dagar (upp till 10 timmar - tisdag, onsdag och torsdag) för att kunna sluta tidigt på fredag, vid lunch; så var hen på fredag sen eftermiddag hemma igen. På arbetsorten hyrde hen ett rum hos en familj mycket nära arbetsplatsen (det tog 5 min till-från arbete).
    Hen pendlade så här i ca 2-3 år innan hen sedan fick jobb på sin hemort.

    Byta "arbets-bana"
    Det kanske inte är så lätt att när man är 55+ ge sig in i en helt ny bransh, men det finns många exempel på att det funkar bra. Ni får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se - där det finns över 2.ooo yrken beskrivna!

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    mvh

    L.

    Liselotte