Laetisha
    Hej!
    Jag har gått på teknik-programmet i typ ett år nu, men har insett att jag vill inte gå på den här linjen längre och vill istället byta till Estet-programmet (bild och formgivning). Skulle det gå att börja redan i tvåan, eller måste jag köra om redan från ettan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Laetisha!

    Jag råder dig göra ansökan till åk1 (innan det blir för sent). Missa inte sista dagen i omvalsperioden. Du behöver hjälp med att göra ansökan (eftersom du inte går i åk 9 nu & därför inte fick inloggningsuppgifter) från Antagningskansliet eller SYV på skolan. Du kan hitta kontaktuppgifter till Antagningskansliet på www.antagningskanslier.se

    Ang. just byta, dvs inte söka om och gå om (i fall du kommer in - för att du konkurrerar om platsen på utbildningen till åk1 med dina betyg från nian) så är det Rektor på Estetiska programmet på den skolan dit du vill byta, som bestämmer. För det första, så måste ledig plats finnas för att någon ska kunna ta den platsen. Finns det ingen ledig plats, går det inte att byta.

    Om plats finns (och det är rektor som bäst vet om den finns) är det Rektor på programmet (på stora skolor finns det flera rektorer som ansvarar för ett eller ett par eller tre program; på mindre skolor är det en Rektor för alla program) som får ta ställning till om det finns möjlighet att hjälpa dig komma ikapp (hur mycket programmet skiljer sig åt och om resurser på skolan finns för att ge dig extra hjälp & handledning).

    Du kan själv jämföra programplaner på TE och ES:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    Du ser att det är en viss skillnad. Min bedömning är att det inte är omöjligt att byta i fall rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program. Om vad som gäller i det fallet, läs på http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Varför jag tycker du bör söka om till åk1 - för att vi vet ännu inte om plats finns på ES på de skolorna dit du kan pendla och även om du får svar att plats finns, så tar det tid att komma överens om alla detaljer som har med skol- och programbyte att göra. När det blir klart att du kan byta eller ej, kanske är det för sent att söka till åk1. Då kanske du inte har någon lösning alls på din situation.

    I fall du gör ansökan till åk1, kan du senare - när du får besked - tacka Nej i fall du får plats i åk1 men ej vill ha den platsen. Det är "back-up" eller Plan B (reservplan) som jag rekommenderar att du använder dig av.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Jag lovar att hålla tummarna! Önskar dig stort lycka till!
    ANNA