Linnea
    Hej!

    Mitt namn är Linnea och jag är en 18 årig tjej som har hoppat av skolan (gymnasiumet) i tvåan. Eftersom jag var väldigt skoltrött och därför blev jag automatiskt omotiverad till att göra mina studier.

    Jag har ett arbete och det hade jag även innan jag avslutade mina studier och jag tänkte jobba i två år tills jag kan börja på komvux, men nu vet jag inte längre vad jag vill göra det finns 3 alternativ som jag ser det , och dem är :

    Jobba och sedan ta upp studierna på komvux
    Läsa upp betygen på folkhögskola
    Söka in till ett nytt gymnasium

    Jag behöver förtvivlat hjälp då jag inte vill råka välja fel beslut '

    Jag själv känner att jag helst vill
    Bli klar med studierna i det närmaste och inte vänta på komvux , men jag vet inte om man kan läsa upp specifika gymnasium ämnen på folkhögskola ?
    Att börja gymnasiet igen skulle väl vara okey för att min familj skulle bli stolta när jag isåfall tar studenten men jag har två diagnoser adhd och bipolär som försvårar för mig och jag har svårt att gå upp på morgonen och vara i skolan så pass många timmar och dagar, därför tänkte jag på komvux då jag kan studera på kvälldtid eller folkhögskola då jag kunde plugga på distans, men som sagt så vet jag inte om man kan studera gymnasium ämnen och de har inte distans utbildning i närheten av där jag bor,

    Har blivit så deprimerad på senaste tiden och vet inte vad jag ska göra !

    Mvh Linnea

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad ledsen jag blir när jag hör om din situation! Samtidigt så blir jag glad eftersom du ändå verkar ha sån bra koll på dina alternativ och på vad du egentligen själv behöver utifrån hur du mår. Det är en styrka!

    Kanske ska du titta framåt och inte bakåt - att gå tillbaka till gymnasiet och göra om något som inte funkade - dessutom med elever som är mycket yngre en dig bör du fundera på en extra gång.

    Utifrån hur du beskriver ditt nuläge just nu och hur du mår så kan du kolla lite extra på Folkhögskolan?
    Är syftet att du vill ha en högskoleförberedande examen så kan detta (Allmän kurs/linje) vara ett bra alternativ. På många Folkhögskolor kan man spinna sina studier utifrån där man är och mycket mer individuellt än på både gymnasiet och Komvux. Du kan även plugga distans.

    När du är klar så finns många spännande utbildningar även inom Folkhögskolan att gå vidare inom.

    Kolla upp några Folkhögskolor i din närhet via deras hemsida och kontakta dom eller besök dom för att få en uppfattning om dom skulle passa dig. Kanske har du en förälder, kompis eller annan närstående som kan hjälpa dig i ditt sök.

    http://www.folkhogskola.nu/

    Lycka till! /Lena, Syv