17 årig kille
    Hej!

    Jag går andra året just nu på ekonomiprogrammet. Men jag har insett under senaste tiden att jag vill inte arbeta med ekonomi och är inte så jätteintresserad av det faktiskt. Jag vill bli dermatolog eftersom jag brinner för hudvård och hårvård. Jag undrar därför hur ska jag gå till väga nu?

    Jag hörde att man måste gå på läkarprogrammet, och för att börja där ska man ha läst vissa kurser i gymnasiet som man bara läser på naturprogrammet. Det är nog försent för mig att börja där och jag vill inte gå om hela gymnasiet igen för jag har redan gått halva min tid här och ska ta studenten nästa år. Måste jag läsa på komvux eller kan man läsa vissa utökade kurser i 3an i gymnasiet? Och hur ska jag göra för att börja på komvux? Behöver all information jag kan få, tack! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    För att bli dermatolog, som är en specialistläkare, måste man först utbilda sig till läkare. Det finns dock andra yrken som på olika sätt jobbar med hudvård så du får gärna kika på flera yrken:
    Estetisk injicerare

    Hudterapeut

    Kosmetolog

    Laserterapeut

    Manikyrist och nagelterapeut

    Massör

    Medicinsk fotterapeut

    Medicinsk make up artist

    Nagelspecialist

    SPA-medarbetare

    SPA-terapeut

    Specialistsjuksköterska

    Sårsjuksköterska

    Vaxare

    Men om du vill bli just dermatolog, som är en specialistläkare, måste du i så fall först utbilda sig till läkare. Särskild behörighet till läkarprogrammet på de svenska lärosäten består av godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    Det är inte förbjudet att läsa de kurserna även på andra program än just NA men i praktiken brukar det inte gå. Inför fysik2 läser man fysik1a, som är en 150poängskurs och om man läser den på heltid, alltså endast den kursen och inga andra kurser eller ämnen samtidigt då tar det 7.5 veckor. Fysik2 och Kemi1 och2 samt Biologi 1 och 2 är det 100p. för varje kurs och varje kurs tar därför 5 veckor om man endast läser den kursen. Så, du behöver ägna 10 veckor på heltid åt kemi, ännu 10 veckor på heltid åt biologi och 12.5 veckor åt fysik och så behöver du även ha godkänt betyg i matematik 4 också.
    Du får fråga SYV på din gymnasieskola. Jag tror du får Nej som svar, alltså att du inte kan läsa alla de kurserna under den resterande tiden på gymnasiet. Om vi tar och tittar bara på "en sak" - att kurserna på gymnasiet brukar förläggas under ett läsår. Nu i mitten av ett läsår ska du inte få lov att hoppa in i ngn kurs. Då är det nästa år och säg att du läser fysik1a och kemi1 och biologi1 och matte 4 nästa läsår men då går du ut gymnasiet utan fysik2, kemi2 och biologi2 och ändå är obehörig till läkarprogrammet.
    Så, den realistiska planen är att komplettera efter gymnasiet.
    Komplettera kan man på olika ställen: komvux, folkhögskolorna och universitetsbasåret och så kan du också skaffa dig kunskap genom självstudier och betyg genom prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare