Nnn

    Hej! Jag läste natur i gymnasiet men läste dock endast spanska 3 och 4, som ger extra merit, vilket jag då har för mig ger 1,5 i merit. Men när jag skulle göra en uträkning på totala poäng på en merit-kalkylator fick jag fram att jag hade 2 i merit som extra och inte 1,5. Är detta på grund av att då räknas matte 4 som 0,5 poäng, och då blir det 1,5+0,5 eller är detta icke sant? Jag har aktuellt 19,75 poäng och skulle behöva den extra (1) meriten från engelska 7, dock behöver jag veta om jag endast kmr få 0,5 eller 1, för isåfall måste jag läsa upp något/några betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilka kurser i matematik som man får meritpoäng för beror på vad särskild behörighet till just den högskole-universitetsutbildningen "säger". Exempel: om du söker till juristprogrammet då får du + 0.5 meritpoäng för matematik 2 och + 0.5 för matematik 3 och ännu + 0.5 för matematik 4 (godkända betyg, så klart; F ger inga meritpoäng). Men om du söker till utbildningar som leder till yrket Fastighetsmäklare eller ekonomiutbildningar på universitetsnivå, i Sverige, där matte 3 krävs för särskild behörighet, då får du + 0.5 meritpoäng för matematik 4. Du kan få ännu + 1.0 för matematik 5 (men inte ihop med moderna språk 3 och 4, som tillsammans ger 1.5 meritpoäng - detta för att max meritpoäng, totalt, är 2.5).
    Så hur många meritpoäng du får för kurser i ämnet matematik, beror på vad för särskild behörighet krävs för just den utbildningen som du söker just då. På så sätt kan du få olika meritvärden i samma universitetsansökan (om de alternativen som du sökte till skiljer sig i vad de kräver för särskild behörighet). Vänligen läs en förklarande sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare