Robert

    Hej! Jag är intresserad av ett program på Kungliga Tekniska Högskolan som heter "Fastighet och finans, kandidatutbildning 180 hp" . Just nu går jag i gymnasiet, tredje året på International Baccalaureate och jag läser endast biologi som naturämne. I PreIB så läste jag dessutom både biologi och kemi. Fastighet och finans kräver: " Fysik 1a eller 1b1 + 1b2 / Fysik A och Kemi 1 / Kemi A eller, som ersättning för kurserna i fysik och kemi, Naturkunskap 2 / Naturkunskap B. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget godkänd." Är jag behörig för att söka till detta program? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robert!
    Utifrån informationen som finns i din fråga så kan jag dessvärre inte ge ett definitivt svar på frågan om du är behörig, då du saknar godkänt betyg i fysik1a eller i Naturkunskap 2. Du uppger att du inte läste fysik på gymnasienivå och det behövs (som du själv skriver i din fråga så krävs det godkänt betyg i en gymnasiekurs fysik1a (eller fysik1b1 och 1b2) eller godkänt betyg i kursen naturkunskap 2. Men å andra sidan så står det på Antagning.se/sv/dina-betyg/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/sarskild-behorighet så här:
    Environmental Systems, SL eller två av ämnena Chemistry, Physics och Biology, SL/HL - motsvarar Naturkunskap 2. Du måste få ut Diplom från IB-programmet, vilket du ännu inte har gjort (vi hoppas på att du får ut det dokumentet), men vad gäller Särskild behörighet i "fysik eller naturkunskap", så måste du se om du har med godkänt resultat genomfört "Environmental Systems, SL" eller 2 av ämnena: kemi, fysik, biologi SL/HL. Du uppger att du på Pre-IB året läste kemi men vad fick du får betyg? Är det betyget (godkänt betyg) du fick i kemi1? eller i vilken kurs i kemi fick du ditt betyg på Pre-IB?
    Du får gärna samråda med SYV-en på din gymnasieskola. Du kan också vända dig till Antagning.se, du kan t.ex ringa till 0771-550 720 på vardagar kl.9-16 som Antagning.se har telefontid på. Du kan också fråga på din gymnasieskola om du skulle kunna få göra prövning i Naturkunskap 2 (det är inte din rättighet men kanske vill din skola hjälpa dig och låter dig göra prövningen och så kan du förhoppningsvis få godkänt betyg och då blir du behörig till utbildningar som kräver nk2).

    • : Hej igen, jag fick godkänt i Kemi i PreIB. Om det kombineras med Biologin som jag läser nu, räknas det som naturkunskap 2?
    • Anna : Oavsett vad du får för svar från oss på FRåGA SYV är det den bedömningen som görs av Antagning.se som kommer att gälla. I vissa undantagsfall kan Antagningsgruppen på ett specifikt lärosäte (den högskolan eller universietet som du söker till) bevilja undantag pga de anser att även om du i formell mening ej är behörig, så kan de kanske göra bedömning att du ändå har de förkunskaper som krävs. Du kan därför vända dig till Antagningsgruppen på KTH. ... Jag vet inte vad kursen heter som du fick godkänt betyg i - i kemi (är det kemi1)? men oavsett vad kursen heter eller vad jag skulle svara dig, kommer inte jag avgöra om du är behörig eller inte, så du gör klokt i att söka svar hos de vars bedömning verkligen kommer att gälla.