Alexandra
    Hej

    Jag hade tänkt söka till sjuksköterskeprogrammet i vår. Problemet är att jag inte har läst Naturkunskap 2. Jag gick däremot naturprogrammet i gymnasiet där jag har godkänt i Kemi 2 och biologi 2 men inte i fysisk 1. Är det värt att prova med att söka ändå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    Du behöver skaffa dig godkänt betyg i antingen fysik1a eller i naturkunskap 2. Du kan göra ansökan men måste i så fall innan 1 december 2022 (om du söker till vårterminen 2023) skaffa dig godkänt betyg i en av kurserna som jag nämnde ovan. I annat fall kommer du få svar OBEHÖRIG från Antagning.se och obehöriga sökande antas ej till svenska högskoleutbildningar.
    Yrkeshögskola kan, däremot, ta in även obehöriga sökande men sjuksköterskeprogrammet ges i Sverige på högskola/universitet, ej på yrkeshögskola.
    Du förlorar inget på att göra ansökan men du behöver komplettera din ansökan senast sista dag för komplettering (1 dec 2022) med betyget i naturkunskap 2 eller i fysik1a. Jag tycker det är lättare för dig att få betyget i naturkunskap 2 - för att den kursen är "mindre"/kortare än fysik1a.
    Nk2 är en 100p.kurs och Fysik 1a är en 150p.kurs. Jag antar att du har sedan innan F i fysk1a. I Nk2 ingår bara en del av kursen fysik1a (fysik-delen) och de andra delarna i nk2-kursen (kemi- och biologidelar) kan du redan innehåll i till godkänt nivå, så du borde kunna få E eller högre betyg i nk2 (antingen genom att läsa den kursen på komvux eller genom en prövning).
    På heltid läser man nk2 på fem veckor. Beroende på när startar på komvux i din kommun är, så finns det en chans för dig att hinna läsa nk2 på fem veckor, på heltid (troligtvis är det i så fall distans-studier, möjjligtvis "flex"-studier). Du kan samtidigt också anmäla dig till prövning (om du hittar var du kan anmäla dig) - detta för att gardera dig (i fall du ej kommer in på en komvux-kurs eller om du i slutet av en komvuxkurs skulle få F-betyg).
    Du kan också kika på "liknande yrken" till Sjuksköterska - se listan på yrken längst ner i presentationen på Framtid.se/yrke/sjukskoterska
    Du får också gärna titta på många olika yrken och på utbildningar som finns inom yrkeshögskola, exempel:
    utbildning/dacapo-mariestad/tandskoterska
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/specialistbarnskotare-funktionsvariationer-sprakutveckling
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut
    utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering