Mosaddeque

    Hej ! Jag har avslutat gymnasium från Bangladesh. Jag skickade in mina handlingar UHR och de godkände mina handlingar. Nu läser jag svenska och engelska. Men mitt gymnasieresultat var 4.00 av 5.00 och jag vill veta min meritvärde. Bangladeshs 4.00 hur mycket meritvärde i sverige? Om jag vet den exakta siffran att mitt meritvärde är typ 15 eller 16 så är det bra för mig att jämföra om min meritvärde räcker eller inte. Så snälla beräkna mitt meritvärde i sveriges sammanhang och låt mig veta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att uppmana dig göra högskoleprovet. Med resultat från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalsgruppen och har med det en ny chans (en extrachans) att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning, t.ex till utbildning som leder till yrket Sjuksköterska.
    Vad gäller beräkna ditt meritvärde, så är det de som jobbar på Antagning.se som gör det. Du kan annars läsa information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning och omräkningstabell för just Bangladesh ligger på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/omrakningstabell-Bangladesh och vad jag kan se av den tabellen, så motsvarar 4.00 ett svenskt snittbetyg från gymnasiet på 15,34.
    Du får också gärna titta på några fler yrken, t.ex yrket Steriltekniker (utbildning till det yrket finns inom yrkeshögskola, se utbud av utbildningar på www.yhguiden.se).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mosaddeque : Tack, det var så hjälpsamt för mig.En sak till, Vad sägs om meritpoängskompensation ? Kan jag få meritpoängskompensation eller inte? Om ja, hur mycket meritpoängskompensation tillkommer med mitt resultat? För att få meritpoängskompensation behöver jag läsa kursen de ökar meritpoäng som Eng 7,Matte 3,4,5 ,moderna språk ? Eller utan att studera detta kommer jag att få meritpoängskompensation? Som om jag kommer att comepelte eng6,sva3,matte 2a,samhällkunskap 1a1+1a2 får jag då meritpoängskompensation ? Eller måste jag plugga mer för att få meritpoängskompensation?
    • Milla :

      Du som har utländska gymnasiebetyg får (i stället för meritpoäng) - Meritpoängskompensation (förkortas till Mk); här finns information om Mk - uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering/istallet-for-meritpoang och vad jag förstår av den informationen så kommer du, som har preliminärt meritvärde på 15.34, få Mk på 1.50, alltså det blir 15.34 + 1.50 = 16.84