Tomme

    Jag har blivit underkänt i matte för höstterminen men jag försöker plugga upp det så att jag blir godkänd i mina slutbetyg. Jag vet att jag söker in på gymnasiet med mina betyg från höstterminen och med tanke på att jag är underkänt i ett kärnämne kan jag bara söka in i introduktionsprogram men om jag blir godkänd i matte i vårterminen, kan jag fortfarande söka in i ett vanligt nationellt program? För övrigt har jag tillräckligt hög merit för att söka in till dom flesta nationella programen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagning till gymnasiet görs på de betygen som kommer ingå i ditt Slutbetyg från grundskolan. Vad gäller ämnet matematik så gäller det betyget du får i slutet av vårterminen i årskurs 9. Så, om du får godkänt betyg i matte in i ditt slutbetyg från grundskolan, så blir du behörig (i alla fall vad gäller matematiken) till de nationella svenska gymnasieprogrammen och även till IB-programmet (OBS! andra godkända betyg kan också krävas - beror på vilket program man söker till). Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!
    Hänvisningar/lästips:
    om behörighet till gymnasiet - se gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    om de olika gymnasieprogrammen - se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Studie- och yrkesvägledare