Ellen

    Hejsan! Jag förstår inte ifall jag har full merit eller inte. Jag har läst upp till spanska 4 och även matte 3. Har jag full merit, alltså 2,5? För jag funderar nämligen på att studera engelska 7. Jag har förstått det som att engelska7 ger 1 poäng medan matte 3 bara gav 0,5. Stämmer det? Jag är inte intresserad av att läsa någon utbildning som kräver varken matte 3 eller engelska 7. Jag enbart ute efter att höja min merit så jag har större chans att komma inte den utbildning jag vill.

    • :

      Hej Ellen!

      Din totala meritpoäng beror på behörighetskravet till aktuell utbildning. Följande meritpoäng gäller så länge den nämnda kursen inte omfattas av behörighetskravet för sökt utbildning:

      Spanska 3 - 0,5 poäng
      Spanska 4 - 1,0 poäng
      Engelska 7 - 1 poäng
      Matematik 3 - 0,5 poäng

      Om du söker en utbildning som inte har krav på dessa har du full meritpoäng - 2,5 poäng. Söker du en utbildning med krav på matte 3 har du fortfarande 2,5 poäng, tack vare språk och engelska.

      Läs mer om reglerna här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    • Vägledare : Jag vill korrigera Brendans kommentar, därför att han ej tog hänsyn till om i fall utbildningen kräver Matematik 2 eller inte.

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    Svar du fick i kommentaren till frågan är inte helt korrekt. Man måste veta om "din högskoleutbildning" kräver matte 2 eller inte.
    Om matte 2 krävs, får du inte meritpoäng (+ 0.5) för den kursen. I annat fall får du + 0.5 för godkänt betyg i matte 2.
    Du skriver att de utbildningar du vill komma in på ej kräver matte 3, men kräver de matte 2?
    Sedan finns det också utbildningar som kräver moderna språk 3 (t.ex om man vill bli språklärare eller om det är ett internationellt program) och i så fall får du inte meritpoäng för mod.språk 3.
    Moderna språk 4 krävs inte för någon svensk högskoleutbildning - i alla fall mig veterligen, så får godkänt betyg i mod.språk 4 får du + 1.0.

    Om du söker utbildningar där varken sig matte 2 eller mod.språk 3 krävs, då får du full merit. Med det sagt, så tycker jag att det inte är fel att läsa engelska 7: det är bra att kunna mer engelska + att du i framtiden kanske vill söka utbildning som kräver matte 2 och/eller mod.språk 3, så får du i så fall meritpoängen (+1.0) för eng 7.
    Sedan är det också så att i fall du får Högre betyg i eng 7 än snittet av dina tidigare betyg, då kommer betyget i eng 7 räknas in, även om den kursen ej kan ge dig meritpoäng (om du redan har max, så kan du ej få fler). Alltså högre betyg i eng 7 än snittet/jämförelsetalet, kommer höja ditt jämförelsetal (höjningen kan bli mer eller mindre stor, beroende på skillnaden mellan ditt nuvarande jmf-tal och hur mycket högre betyget i eng 7).

    • :

      Hej! Spelar det någon roll om matte 2 omfattas av behörighetskravet i ovan fall? Oavsett får ju sökande 0,5 för matte 3, 1 för engelska och 1,5 för moderna språk, vilket borde täcka upp (förutsatt att personen studerar engelska 7 och får godkänt). MVH,

    • Anna :

      visst, men i frågan skriver frågeställaren att hen funderar på att läsa eng 7 (som vi tolkar det - just för att få max i meritpoäng, men ej om hen redan nu har max i meritp., vilket är möjligt att hen har - i fall hen söker till utbildningar som inte kräver, för särskild behörigeht, matematik eller moderna språk 3). Ännu mer "talande" är RUBRIKEN: Har jag full merit?- alltså undrar frågeställaren om hen HAR, alltså redan nu, full merit. Alltså, utan att läsa eng 7. det är i alla fall som jag tolkar frågan och därför tycker jag att Vägledarens svar och kommentar är korrekta medan Brendans kommentar kan uppfattas som vilseledande.