Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, Liz! Du kan söka utbildning dom kräver Engelska B/6 om du har godkänt betyg i Engelska C/7 pga du har godkänt betyg i "överliggande" (högre) kurs.

    Om du söker till yrkeshögskola, påtala det tydligt i ett personligt brev att du har betyg i en högre kurs och med det anser antagning.se som gör antagning till högskolor/universitet i Sverige att du är behörig. Yrkeshögskolor gör egna antagningar. Personer som hanterar ansökningar till yrkeshögskoleutbildningar har tyvärr inte alltid behörighet som Studie- och yrkesvägledare eller tillräcklig erfarenhet och kan därför av misstag lägga din ansökan i "obehöriga" högen.

    Antagning.se borde inte missa att du är behörig men i fall du skulle få besked Obehörig från Antganing.se - får du då ändrat beslut (om du överklagar) för att du är behörig.

    bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare