Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I RL som är ett gymnasialt yrkesprogram ingår endast matematik 1a som obligatorisk kurs. Mer matte kan man läsa om man vill och väljer göra det.
    Att inom ämnet matematik ingår endast en kurs Matematik 1a som obligatorisk gäller alla yrkesprogram på gymnasiet. Dock kan gymnasieskolorna skapa "profiler" där de lägger vissa kurser som skolan valt åt eleverna och där kan kanske även matte 2a ingå fast det upplever jag som ganska ovanligt. Som regel, läser man endast matematik 1a på de yrkesprogrammen (såvida eleven inte själv aktivt väljer läsa mer matematik). Du får gärna kika på Programplan för RL på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/RL/programplan/Programplan_RL.pdf

    Studie- och yrkesvägledare