Gabriella

    Hej. Jag undrar om man har samma jobbutsikter och därmed om man kan jobba med generellt sett samma yrke om man är civilekonom eller ekonom med en exam i ekonomie kandidatprogrammet? Eller är det så att man har flera jobbalternativ om man är en civilekonom då man har läst 4 år?

    • Valentina : Det beror nog på var just den arbetsgivaren tycker, där du söker jobb; detta gäller för alla icke-reglerade yrken. Så länge ingen legitimation krävs, då är det fritt fram för alla tycka och tänka hur de vill.
    • Vägledare : De har samma arbetsuppgifter för ekonomer och civilekonomer.
    • Julia :

      En viktig och intressant fråga du ställer men som också är rätt så svår att svara på; detta pga det inte är "reglerade" yrken: ekonomiyrken är för det mesta icke-reglerade, i alla fall i Sverige. Tips! läs så många Intervjuer med de som idag jobbar efter sina högskole-ekonomiutbildningar; brukar finnas på lärosätenas hemsidor, t.ex kau.se/hhk/samverkan/samverkan-vid-hhk/alumn-och-partners/intervju

    • Jelena :

      Jag tänker att din fråga kan vara en mycket bra fråga att ställa till ekonomernas branchorganisation, Civilekonomerna. Det finns också en hel del information på hemsidan, som kan bli av intresse för dig: civilekonomerna.se - förhoppningsvis kan du hitta många bra svar där.

    • Anna :

      det är arbetsgivarens krav och förväntningar som avgör. Dessutom kan det spela roll var i landet personen önskar arbeta eftersom arbetsmarknaden och utbildningsnivån varierar. Min bild är dock att personer som har en ekonomiekandidatexamen har goda möjligheter att arbeta med samma frågor som en person som har en Civilekonomexamen.

      Det finns inga specifika yrken som en civilekonom kan jobba inom, som inte en "vanlig ekonom" kan jobba inom. Det enda som skiljer dessa åt är vilken typ av examen studenten får. En civilekonomexamen (4 år) väger tyngre än en vanlig ekonomexamen (3 år). Värt dock att nämna: om ekonomstudenten funderar på att bli en Auktoriserad revisor så måste hen se till att uppfylla vissa specifika undervisningskrav. Se länk för mer info: https://www.revisorsinspektionen.se/bli-revisor/utbildning/.

      Hoppas detta var till hjälp!

    • Tim :

      Jag skulle säga att man kan få samma typer av tjänster, om man har kandidatexamen som ekonom eller examen från civilekonomprogrammet; särskilt gäller detta, om man har jobbat i några år.

    • SYV-besökare : svar, nedan är från Linnéuniversitetet: "Det beror på vad studenten vill arbeta med och vad arbetsgivaren frågar efter, vad jobbet kräver. Det är jättesvårt att säga exakt vad en civilekonom kan göra mer då det är arbetsgivaren som anställer. Ett tips är att ta kontakt med de arbetsgivare, företag, organisationer och branscher som man är intresserad av och hör efter vad de anser är viktigt. Som civilekonomstudent hos oss studerar du din inriktning i två år och på så sätt fördjupar du dig mer i just den inriktning som inte finns möjlighet till när du studerar ett tre-årigt program. Med vänliga hälsningar/Best regards"
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej

    En "vanlig ekonom" kan ha i stort sett samma innehåll i utbildningen som civilekonom. Det som skiljer mellan en vanlig ekonom (kandidat i ekonomi) är att civilekonom är fyra-årig utbildning, så man läser mer. Sedan finns det många möjliga inriktningar inom respektive utbildning.

    Med Vänlig Hälsning/Best Regards!

    Vägledare SYV

    Hej

    Det är ingen distinkt skillnad mellan vad civilekonom och ekonom kan jobba med, men man kanske fortare får mer ledande befattningar på arbetsplatsen - som civilekonom (jämfört med ekonom) men inget som är givet - kan också vara "ingen skillnad" här...
    Mvh

    My SYV

    Hej!

    En kandidatutbildning på 180 högskolepoäng en grundutbildning som oftast är en bred utbildning. Läser man sedan på avancerad nivå, ett eller två år, kan man fördjupa och/eller spetsa sig. När man läser civilekonomprogrammet i fyra år läser man sista året på avancerad nivå och spetsar sig under det sista året inom t.ex finans, redovisning, strategi, styrning eller marknadsföring.

    När man har en mer "spets" på sin utbildning brukar det märkas i:

    Ingångslön

    Hur snabbt man får ett jobb

    Vilka kvalificerade arbetsuppgifter man får.

    Det går inte att säga det finns jobb som man inte kan få med en kandidatexamen i ekonomi, men finns det ett urval av kandidate till ett jobb, är det upp till arbetsgivaren att avgöra vem som har bäst kompetens. Har man tidigare relevant jobberfarenheter så kanske det spelar mindre roll om man läser tre, fyra eller fem år på högskolenivå.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Titeln Civilekonom är inte skyddad och alla som har en kandidatexamen inom ett ekonomiskt huvudområde och är medlemmar i fackförbundet civilekonomerna kan få ett diplom på att man är civilekonom. Se även följande sida:

    https://civilekonomerna.se/faq/ar-jag-civilekonom

    Av den här anledningen är det ingen skillnad på om man är civilekonom eller ekonom.

    Om man däremot har en civilekonomexamen, som man endast får om man har läst civilekonomprogrammet, så blir det en skillnad för då har man en examen på avancerad nivå. Man kan säga att en civilekonomexamen motsvarar en kandidatexamen och en magisterexamen. Här kan det skilja sig åt mellan olika arbetsgivare om de är intresserad av någon som har läst på avancerad nivå eller om det räcker med en kandidatexamen.

    Hej igen, vi fick även svar från Högskolan i Skövde:

    Det går inte att svara ja eller nej på denna då det är arbetsgivarens krav och förväntningar som avgör. Dessutom kan det spela roll var i landet personen önskar arbeta eftersom arbetsmarknaden och utbildningsnivån varierar.

    Min bild är dock att personer som har en ekonomiekandidatexamen har goda möjligheter att arbeta med samma frågor som en person som har en Civilekonomexamen.

    Hälsningar