Mina
    Hej, min son går nu första året i gymnasiet, men han är inte nöjd med skolan, så vill gärna byta skolan. Vi ville gärna att han ska kunna börja på Rudbeck gymnasiet, men de har inte plats för flera elever, så jag behöver verkligen veta vilken gymnasieskolan skulle ni rekommendera? Rudbeck är väldig bra och ställer ganska höga krav på eleverna och därmed uppmuntrar upp de till att plugga hård, så gärna något liknande skulle han vilja att gå på.
    Tacksam för svar.

    MVH
    Mina

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad tråkigt att sonen inte trivs - det händer dessvärre. Eftersom du inte skriver inom vilket samverkansområde/kommun ni söker skola så gissar jag ändå att det i inom Stockholmsområdet ni söker - utifrån att du nämner Rudbeck som ligger i Stockholm (Rudbeck finns dock även i Örebro).

    Jag har svårt att bedöma vad som skulle passa sonen med endast kriteriet att han /ni vill att han pluggar hårt. Jag rekommenderar denna sida http://www.gyantagningen.se/gymnasieprogrammen/kvalitetskriterier.html
    Här kan man läsa vad elever tycker om sina skolor och jämföra olika skolor med varandra.

    Du kan även se via denna länk http://www.gyantagningen.se/slutliga-antagningar.html olika slutantagningspoäng på skolor som indikerar på vilka poäng olika skolor hade för antagning.

    Ni får kontakta olika skolor och det bästa är om sonen kan gå på olika provdagar så han får en ordentlig uppfattning om vardagen i skolan, klassen och lärarna och om undervisningen passar. Lycka till!/Lena, Syv