Dylan

    Jag söker efter ''Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande'' och klickade på ''arbetsmarknaden'', dem nämnde då att man kan få jobb som (Civilingenjörer, elektroteknik) eller (Ingenjörer och tekniker inom elektronik och teleteknik). Min fråga är om man faktiskt kan jobba inom dessa yrken, eller måste jag kombinera med en annan utbildning för att kunna jobba inom dessa områden?

    • Liselotte : Studera.nu är en webbplats där olika lärosäten (högskolor och universitet) har möjlighet att publicera information om sina utbildningar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dylan!
    jag tror du i din fråga menar den här utbildningen på Göteborgs universitet: gu.se/studera/hitta-utbildning/internationellt-masterprogram-i-informationsteknologi-och-larande - läs gärna all info som finns på sidan, länk ovan. Du kan också kontakta personal som jobbar på det här programmet. På sidan - länk ovan - står det bl.a följande:
    De studenter som gått programmet har kunnat välja intressanta karriärvägar och arbetar med att leda designen, implementeringen eller utvärderingen av teknologier som används för lärande och utbildning. Alumnerna från programmet har fått en rad olika intressanta, professionella roller och uppdrag. Som exempel att i större företag leda digitala kompetensutvecklingsinsatser inom sektorer för detaljhandel eller e-handel, eller att i skolor och högskolor implementera digitaliseringsstrategier, eller att inom fordons- eller telekommunikationsindustrin designa för lärande för konsumenter, eller att inom forskningsuniversitet runt om i världen bli doktorand och forska om hur lärande förändras med teknologier.

    Att det någonstans skulle stå att man med den utbildningen som vi pratar om nu skulle kunna jobba som att man kan få jobb som (Civilingenjörer, elektroteknik) eller (Ingenjörer och tekniker inom elektronik och teleteknik) kan jag inte se. Och jag tror inte man kan det. I alla fall inte om men saknar relevant utbildning, ännu en annan utbildning. Man kan ha flera olika högre utbildningar också!

    Liselotte
    • :

      Hej, tack för svaret! Jag tittade på hemsidan förut men blev lite förvirrad när Studera.nu nämnde jobb som Civilingenjörer, elektroteknik. Men tack för förklaringen, det låter mer rimligt att man ska kombinera andra utbildningar för att kunna bli Civilingenjörer, elektroteknik etc. Ha en bra dag :)

    • Julia :

      Civilingenjör blir man i Sverige endast genom studier på civilingenjörsprogrammet. --- Vad gäller arbetsmöjligheter efter en viss utbildning är det alltid bäst att läsa på utbildningens egen webbplats och/eller kontakta de som jobbar på den utbildningen.