HA

    Hej! Jag har läst naturvetenskapsprogrammet men har fortfarande inte fått alla betyg, sammanlagt har jag 2200 poäng. Jag tänker läsa vidare till fysioterapeut, just nu pluggar jag på hermods för att få examen. Jag vet vilka betyg som behövs för att bli behörig till programmet. Jag har pratat med en syv och då sa hon att idrott 1 kommer inte räknas med i examen om du får gymnasieexamen från hermods, så hon sa att jag har bara 2100 poäng just nu och att jag behöver ha 300 poäng till för att få examen ( eftersom det är bara 2400 poäng på Hermods ), så jag undrar om det är sant att idrott räknas ej om jag får examen från Hermods? Och om jag behöver läsa 300 poäng till så tänker jag läsa arabiska som moderna språk och för att få dessa poäng. Kan jag då göra prövning i arabiska 2,3,4 och få mina 300 poäng som är kvar och kan man få max meritpoäng på dem? för jag har inga meritpoäng från gymnasiet. Hoppas ni fattar vad jag vill komma fram till :) och tack i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Komvux-examen innehåller 2400 gymnasiala poäng och kursen Idrott och hälsa1 får ej ingå. Och det gäller alla komvux-examina (nu får tiden i alla fall - uppgift från sommaren 2023... tidigare kunde Idrott1 ingå i komvux examen men får inte göra det sedan några år tillbaka). Du behöver därför ha 300 gymnasiala poäng till (om du har 2100 poäng med dig från gymnasiet - så det stämmer, alltså det svaret du fick från den SYV-en du pratade med). Däremot kan jag inte svara på frågan om du just kan ha 300 poäng i ämnet Moderna språk i din komvux-examen... Jo, många kurser i ämnet Moderna språk får ingå i komvux-examen men du kanske behöver någon kurs som t.ex svenska 3 eller komvux-arbete (om du inte har dem kurserna med godkända betyg). Du vill ju senare läsa på högskolenivå i Sverige (Fysioterapeut är ett yrke som kräver examen på högskolenivå). Och inför alla svenska högskole- och universitetsutbildningar krävs alltid bland annat Grundläggande behörighet (du behöver i din komvux examen ha bl.a godkända kurser i Engelska 6 och Svenska eller Svenska som andraspråk 3). Så, du måste få svar om du redan nu har alla kurser som krävs för grundläggande behörighet (bl.a måste du ha godkänt betyg i gymnasiearbete från gymnasiet och om du inte har det så behöver du på komvux göra komvuxarbete som är en 100poängskurs).
    Om du från SYV-en som tittade på dina betyg får svar att du kan ha 300 poäng valfria kurser, då är det fritt fram att ta in prövningsbetygen i t.ex Arabiska 1, 3 och 4. Var du kan hitta möjlighet att boka in dig på prövningar kan jag tyvärr inte svara på.
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. Många vill göra prövningar och det är ofta svårt att hitta ledig tid att boka sig in på en prövning.
    Vad gäller meritpoängen, så är max antal för moderna språk 1.5 meritpoäng och de får du för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Totalt är max antal meritpoäng 2.5. Du får 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i engelska 7 (så kanske det är en bra idé att läsa engelska 7 på komvux?).
    Läs gärna om meritpoängen på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Läs gärna om prövningar på Fråga.syv/info:prövningar

    Studie- och yrkesvägledare
    • HA : Hej igen! Tack för svaret, jag fick mycket information av det jag undrade. Jag har alla grundläggande behörighet du nämnde samt gymnasiearbete. Men när jag läsa grundläggande behörigheter till fysioterapeut och krävdes idrot och hälsa 1 och du sa att det stämmer att det inte räknas om jag får examenbevis från komvux. Så kommer jag bli antagen om jag inte har idrott och hälsa? och går det att ersätta idrott med ett annat ämne med 100 poäng för att bli antagen?....Sen när jag pratade med syv så sa hon att det går att läsa vilka kurser som helst för att få de 300 poäng, hon gav mig tips på att läsa franska 2,3,4 ( har redan franska1), så jag tänkte läsa arabiska istället eftersom det är mitt modersmål. Men för att få max meritpoäng så behöver jag läsa arabiska 3,4 det är dem som ger fullt meritpoäng. eftersom jag har inte läst arabiska 1, kan jag då göra prävning direkt på arbiska 2,3,4. Om det inte går, kan jag då läsa arabiska 1,2,3,4, då kommer jag ha 2500 poäng och jag tänkte då byta typ arabiska 1 mot ett annat ämne, tror du att det är möjligt att göra så som jag tänkte?. Hoppas du fattar va jag menar :)
    • Milla : Vad gäller kursen Idrott-och-hälsa1, gäller följande: om du redan har godkänt betyg i den kursen, så skickar du (när du söker till fysioterapeutprogrammet på universitetet) ditt examensbevis från Komvux + bevis på att du har godkänt betyg i Idrott1 (separat). Satta betyg gäller tillsvidare och betygen försvinner inte... Att en kurs ej ingår i examensbevis gör ju inte att betyget försvinner; betyget har du ju i alla fall, så det ser jag inte som ett problem. ... - Vad gäller få ihop till 300 poäng, så stämmer det att du får max merit för moderna språk för moderna språk 3 och 4 och det i vilket modernt språk som helst: kan du hitta möjlighet att läsa eller göra prövningar i arabiska, gör det. I annat fall kan du läsa t.ex franska 2, 3 och 4 på komvux. Ska du läsa arabiska eller göra prövningar, så kan du satsa på betygen i kurserna Arabiska 1 och sedan Arabiska 3 och 4 (här tänker jag på att det är lättare att få högre betyg på nivå 1 än på nivå 2 och det är helt OK att utesluta en språkkurs på nivå2 och ta in i sitt examensbevis kurserna på nivå 1 och sedan 3 och 4).