Elsamedfrågor

    Hej! Om allt går rätt kommer jag ha hunnit läsa upp det jag behöver under denna hösttermin för att kunna söka nästa vår till höstterminen 2024. Jag ska läsa ”Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik” i Uppsala om det är betydande. MEN om jag inte lyckas läsa upp tillräckligt, undrar jag om jag hinner läsa två komvuxkurser på fem veckor vardera under våren innan sista ansökningsdagen. Läste att man kan lämna in betygen efter det datumet också, stämmer det? Vill bara ha backup utifall. Sen också, laddas betygen upp direkt till antagninv.se om man tex läser på herdmos och hur stor fördröjning är det där? Vet att det tar ungefär 3 veckor att rätta. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    datumen för anmälningsperioder och om sista dag för komplettering (om det handlar om att ansöka om svenska högskole-universitetsutbildningar) finns på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum -- söker man till höstterminen (alltså utbildning som startar i augusti-september) brukar sista dag för komplettering ligga mitt i juni t.ex kan vara 15 eller 20 juni men man får titta på sidan där den information finns och uppdateras (se ovan snabblänk).
    Vad gäller betygen som laddas upp automatiskt eller inte, så är det så att fler och fler skolor ansluter sig till det gemensamma databasen BEDA men även om skolan är ansluten, så kan det ibland ske ngt tekniskt fel så att det t.ex blir fördröjning eller att något betyg inte alls kommer med... Det är ditt ansvar som sökande att se till att det senast sista dag för komplettering alla betygen är synliga på din inloggning "Mina sidor" på www.antagning.se -- om du sista dagen för komplettering ser att alla betyg ej syns där bör du ladda upp själv (från original-betygsdokumentet som du bör ha sparat på ett säkert ställe).

    Studie- och yrkesvägledare